Regulamin sklepu internetowego e-cyfrowe.pl prowadzonego przez firmę Presco Media z Warszawy zawiera przepisy niekorzystne dla klientów. Niezgodny z prawem jest zapis, który wyłącza prawo konsumenta do odstąpienia od umowy zawartej na odległość.
Konsumenci coraz chętniej korzystają z usług sklepów internetowych, dzięki którym mogą nabyć towary na odległość. Zanim jednak skorzystamy z usług takiego sklepu, powinniśmy zapoznać się z postanowieniami w jego regulaminie. Musimy pamiętać, że to właśnie w nim są przepisy, które będą regulowały nasze stosunki prawne ze sprzedającym. Warto więc sprawdzić, czy nie zawiera on postanowień umownych kształtujących prawa i obowiązki konsumenta w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy. Niekorzystne dla konsumentów zapisy znaleźliśmy w regulaminie sklepu internetowego e-cyfrowe.pl, który prowadzi firma Presco Media z Warszawy. Chcielibyśmy kupującym zwrócić na nie uwagę.

Szkodliwe zapisy

Regulamin kształtuje stosunki prawne pomiędzy konsumentem a sprzedawcą, a jego treść nie jest indywidualnie ustalana z konsumentem. Dlatego klient powinien przed zawarciem umowy poświęć dużo uwagi na analizę jego postanowień. Gazetę Prawną zaniepokoił zapis w regulaminie sklepu internetowego e-cyfrowe.pl umieszczony w punkcie 7 rozdziału I. Zgodnie bowiem z jego treścią, momentem zawarcia umowy kupna - sprzedaży jest moment odbioru zamówionego towaru przez klienta w biurze sklepu lub od dostawcy (kuriera lub listonosza). Ten punkt narusza art. 70 par. 1 kodeksu cywilnego, który stanowi, że w razie wątpliwości poczytuje się umowę za zawartą w chwili otrzymania przez składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu, a jeżeli dojście do składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu nie jest potrzebne - w chwili przystąpienia przez drugą stronę do wykonania umowy. Z tego wynika więc, że w przypadku dokonywania zakupów przez internet momentem zawarcia umowy powinna być chwila otrzymania przez konsumenta oświadczenia sklepu internetowego o przyjęciu złożonej przez konsumenta oferty lub chwila przystąpienia przez sklep internetowy do wykonania umowy. Tak więc sklep e-cyfrowe.pl nie może w regulaminie arbitralnie ustalać momentu zawarcia z klientem umowy.
Z takiej interpretacji przepisów kodeksu cywilnego mogą wyniknąć ujemne konsekwencje dla kupującego. Żeby wskazać, jakie to są konsekwencje, musimy przeanalizować zapis w punkcie 4 rozdziału III regulaminu. Stanowi on, że w okresie dziesięciu dni od dostarczenia zamówionego towaru drogą wysyłkową klient ma prawo jego zwrotu bez podania przyczyny. A skoro sklep internetowy zakłada, że do zawarcia umowy dochodzi w momencie osobistego odbioru zamówionego towaru przez konsumenta w siedzibie sklepu, to w konsekwencji nie traktuje takiej umowy za zawartą na odległość. Tak więc prowadzi to do ograniczenia prawa do odstąpienia od umowy dla klientów, którzy dokonali zakupu w sklepie internetowym, ale wybrali osobisty odbiór towaru. Jest to sprzeczne z art. 7 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów (Dz.U. z 2000 r. nr 22, poz. 271), który nie zawiera żadnych wyłączeń w prawie konsumenta do odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Naszym zdaniem taki zapis w regulaminie ogranicza odpowiedzialność wobec klientów.

Bezprawne wyłączenia

Duży niepokój wzbudza treść punktu 3 rozdziału III, który brzmi: w każdym przypadku wszystkie produkty objęte są 12-miesięczną rękojmią sprzedawcy na warunkach wynikających z kodeksu cywilnego. To postanowienie nie uwzględnia zasad odpowiedzialności sprzedawcy wynikających z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. W przypadku gdy kupującym towar jest konsument, przysługują mu wobec sprzedawcy uprawnienia z tytułu niezgodności towaru z umową wynikające z przywołanej powyżej ustawy, a nie uprawnienia wynikające z kodeksu cywilnego. Pojęcie rękojmi sprzedawcy może więc wprowadzić konsumenta w błąd odnośnie do jego uprawnień dotyczących reklamacji towarów.

Naruszone prawa

Natomiast punkt 8 rozdziału III regulaminu reguluje kwestię prawa odstąpienia od umowy. Przepis ten został zredagowany w taki sposób, że w rzeczywistości konsument ma ograniczone prawo do odstąpienia od umowy, a nawet może zostać go pozbawiony. Dotyczy to sytuacji, gdy produkt dotknięty jest uszkodzeniami mechanicznymi pochodzenia zewnętrznego. Taki zapis narusza prawa konsumenta zawarte w ustawie o sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z jej przepisami, uprawnień konsumenta dotyczących niezgodności towaru z umową nie można wyłączyć ani ograniczyć. Ten punkt narusza ponadto ustawę o ochronie niektórych praw konsumentów, która nie przewiduje, aby w drodze umowy można było wyłączyć lub ograniczyć prawa konsumenta do odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Z powyższego wynika, że punkt 8 rozdziału III w sposób oczywisty narusza prawa przysługujące konsumentowi i powinien bezwzględnie zostać usunięty z regulaminu.
3 KROKI
Co zrobić, gdy umowa lub regulamin zawiera niedozwolone klauzule? Klient, który zakupił towar i otrzymał regulamin, po stwierdzeniu, że dokument ten zawiera niekorzystne dla niego klauzule, powinien:
1 Zwrócić się w trybie reklamacyjnym do przedsiębiorcy o usunięcie spornej klauzuli z regulaminu
2 Zwrócić się do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o zbadanie, czy wskazane zapisy w regulaminie nie stanowią klauzul niedozwolonych
3 Gdy przedsiębiorca nie usunie klauzuli, wnieść pozew do sądu o ustalenie, że określone zapisy w umowie nie wiążą konsumenta, gdyż w rażący sposób naruszają jego interesy
Analiza krok po kroku
WĄTPLIWY ZAPIS UMOWY
Gwarancja, rękojmia oraz prawo odstąpienia od umowy nie obowiązują, gdy produkt dotknięty jest uszkodzeniami mechanicznymi pochodzenia zewnętrznego.
CO TO OZNACZA
Konsument, który zwróci towar i będzie chciał odstąpić od umowy zawartej ze sklepem internetowym, zostanie pozbawiony tego prawa, jeżeli na produkcie będzie znajdowało się jakieś uszkodzenie mechaniczne, np. rysa na aparacie.
CZY JEST ZGODNY Z PRAWEM
Nie
Zapis jest niezgodny z prawem, albowiem pozbawia konsumenta prawa do zgłoszenia wady towaru lub odstąpienia od umowy. Narusza to ustawę o ochronie niektórych praw konsumentów, która stanowi, że nie można w drodze umowy wyłączyć lub ograniczyć prawa konsumenta do odstąpienia od umowy zawartej na odległość.
REKOMENDACJA DLA KLIENTA
Klient przed zakupieniem towaru powinien zwrócić się do sklepu, aby zmienił niekorzystne dla niego zapisy w regulaminie
REKOMENDACJA DLA OPERATORA
Firma powinna przeredagować przepisy sprzeczne z prawami klientów lub dla nich niekorzystne
OPINIE
ŁUKASZ WROŃSKI
departament polityki konsumenckiej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Coraz częściej dokonujemy zakupów w internecie. Choć to wygodna forma zakupów, musimy pamiętać, że nie wszystkie sklepy internetowe zachowują się fair wobec klientów. Konsument nie pozostaje jednak bezbronny, gdyż ma kilka specyficznych uprawnień wynikających z umów w handlu elektronicznym. Jednym z nich jest prawo do odstąpienia od umowy. Z zakupu dokonanego w sklepie internetowym można zrezygnować w ciągu dziesięciu dni bez podawania przyczyn. Termin ten obowiązuje przy dokonywaniu zakupów w polskich sklepach internetowych. Dla przykładu można wskazać, że w Wielkiej Brytanii czy Francji termin wynosi tylko siedem dni, podczas gdy w Niemczech, Szwecji są to dwa tygodnie. Termin ten biegnie od daty doręczenia towarów. Może on ulec wydłużeniu do trzech miesięcy, jeżeli sprzedawca nie informuje konsumenta o tym prawie.
BARTOSZ PAWELCZYK
KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH JASIŃSKI JATCZAK Z POZNANIA
Należy pamiętać, że przez kliknięcie myszą w sklepie internetowym zawieramy umowę sprzedaży wywołującą skutki prawne niemal identyczne z zawarciem umowy w tradycyjnym sklepie. Każda strona ma prawo dochodzić jej wykonania przed sądem. Jeśli chodzi o nieprawidłowości w funkcjonowaniu sklepów internetowych - zdarza się jeszcze, że niektóre z nich nie udostępniają swoich regulaminów, a te udostępniane nierzadko bywają obszerne i niejasne. Akceptacja przez klienta warunków regulaminu sprawia, iż staje się on wiążący. Klient powinien być też poinformowany, że w terminie dziesięciu dni od dostarczenia zamówionego towaru przysługuje mu prawo odstąpienia od umowy bez podania przyczyny. Jeżeli sprzedawca tego nie uczyni, termin ten ulega przedłużeniu do trzech miesięcy. Umowa nie może nakładać na klienta obowiązku zapłaty ceny przed dostarczeniem towaru, co też się zdarza.
Prezes Zarządu PRESCO MEDIA Sp. z o.o., Bartosz Woźniak w dniu 14.07.2008 r. poinformował redakcję Gazety Prawnej, że na stronie sklepu e-cyfrowe.pl zamieszczony jest nowy regulamin. Wszystkie kwestionowane zapisy zostały usunięte bądź zmodyfikowane. W tej chwili nie istnieją przesłanki do kwestionowania zapisów regulaminu sklepu.