Ustawa o Sądzie Najwyższym | Ustawa o KRS | Reforma sądów powszechnych |
Projekty prezydenckie – możliwe rozwiązania | ||
● rozszerzenie kompetencji SN, który w sytuacji, gdy przemawiają za tym względy słuszności, miałby prawo do merytorycznego rozpoznania sprawy● wprowadzenie czynnika społecznego do postępowań dyscyplinarnych | ● określenie, że członków KRS będących sędziami wybiera Sejm większością 3/5 głosów● gdy nie uda się w ten sposób wyłonić członków rady, prawo do wskazania kandydatów będą mieli prezydent i Senat | – |
Propozycje prof. Michała Królikowskiego, nieformalnego doradcy prezydenta | ||
● wprowadzenie zasady, że sędziowie SN po ukończeniu 65. roku życia przechodzą w stan spoczynku, a aby orzekać po przekroczeniu tego wieku, muszą otrzymać zgodę prezydenta● wprowadzenie ławników do składów orzekających w postępowaniach dyscyplinarnych● wprowadzenie nadzwyczajnego rzecznika dyscyplinarnego wybieranego przez prezydenta spośród sędziów● powołanie instytucji skargi nadzwyczajnej, która pozwalałaby wzruszyć prawomocne już orzeczenie, kiedy wszystkie inne środki kontroli zostały wykorzystane, lub zwiększenie uprawnień SN do wydawania wyroków interpretacyjnych, w zakresie pożądanej wykładni prawa, w zgodzie z konstytucją | ● określenie, że członków KRS będących sędziami wybiera Sejm● przyznanie prawa do zgłaszania kandydatów do KRS m.in. stowarzyszeniom sędziowskim, obywatelom, Naczelnej Radzie Adwokackiej, Krajowej Radzie Radców Prawnych● wprowadzenie zasady, zgodnie z którą opinii publicznej jest prezentowany dotychczasowy dorobek orzeczniczy kandydata czy też informacje o jego zaangażowaniu społecznym | – |
Propozycje Fundacji Court Watch Polska | ||
● wprowadzenie publicznych przesłuchań kandydatów na sędziów SN przez komisję złożoną z przedstawiciela prezydenta, przedstawicieli wszystkich klubów poselskich oraz przedstawicieli samorządów prawniczych: adwokatów, radców prawnych i notariuszy● wprowadzenie losowego doboru składów orzekających w sprawach rozpatrywanych przez SN | ● wprowadzenie zasady, zgodnie z którą organizuje się publiczne przesłuchania kandydatów na członków KRS; miałyby one odbywać się przed komisją składającą się z prezydium sejmowej Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka oraz przedstawicieli samorządów prawniczych: adwokatów, radców prawnych i notariuszy | ● włączenie lokalnych komisji w procedurę wyboru sędziów sądów powszechnych; opinię o kandydatach miałaby wydawać komisja złożona z przedstawicieli różnych lokalnych środowisk. Następnie Krajowa Rada Sądownictwa dokonywałaby wyboru kandydata wyłącznie spośród trzech osób, które uzyskały pozytywną opinię największej liczby członków komisji. W skład komisji mogłyby wchodzić zarówno osoby wyznaczone przez gremia profesjonalne, tj. lokalne samorządy prawnicze, jak i wybrani przy okazji wyborów samorządowych bezpartyjnie lektorzy, którzy nie mogliby łączyć członkostwa w komisji ani z przynależnością do partii politycznej, ani ze sprawowaniem funkcji w organach innych władz publicznych |
Propozycje Stowarzyszenia Sędziów Polskich „Iustitia” | ||
● wprowadzenie zasady, iż zapisy przebiegu postępowań dyscyplinarnych są zamieszczane w internecie | ● przyznanie grupom 2 tys. obywateli prawa zgłaszania kandydatów na sędziów – członków KRS● wprowadzenie publicznych, transmitowanych w internecie wysłuchań kandydatów na członków KRS● wprowadzenie parytetu gwarantującego, że w KRS znajdą się sędziowie każdego rodzaju sądów, w tym sędziowie sądów rejonowych | ● wprowadzenie obowiązku konsultacji przez ministra sprawiedliwości z Krajową Radą Sądownictwa powoływania i odwoływania prezesów sądów● określenie trybu powoływania prezesów sądów na wzór tego obowiązującego w Sądzie Najwyższym: sędziowie mieliby przedstawiać ministrowi dwie kandydatury na prezesa● wprowadzenie obowiązku publicznego przedstawiania społeczności lokalnej informacji o wynikach sądu przez prezesów, a także zamieszczanie go w Biuletynie Informacji Publicznej● ustanowienie obowiązku zrzeczenia się urzędu sędziego przez sędziów pracujących dla rządu (delegowani do Ministerstwa Sprawiedliwości), z możliwością powrotu po zakończeniu delegacji |
Propozycje Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka | ||
– | – | ● zabezpieczenie odpowiedniego dostępu do pomocy prawnej dla potrzebujących● zwiększenie udziału obywateli w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości w ramach granic wyznaczonych przez konstytucję● opracowanie ustawy o biegłych sądowych, która zapewni właściwą ich selekcję oraz nadzór na nimi oraz odpowiednie wynagrodzenie● ograniczenie kognicji sądów oraz wzmocnienie konsensualnych form rozwiązywania sporów● rezygnacja z instytucji asesora sądowego oraz powrót do koncepcji zawodu sędziego jako korony zawodów prawniczych● ograniczenie delegacji sędziów ⒸⓅ |
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama