Celem ocen pracowniczych, wystawianych zazwyczaj w ostatnich miesiącach starego roku lub na początku nowego, jest określenie jakości wykonywania obowiązków przez poszczególnych pracowników i w konsekwencji określenie ich przydatności do pracy w urzędzie. Okresowa ocena jest też punktem wyjścia do ewentualnych awansów. Jest to praktyka stosowana przez pracodawców już od wielu lat. Jednostki samorządu terytorialnego są do niej zobowiązane przepisami prawa. Jednak przy jej stosowaniu nie muszą się trzymać wyłącznie litery prawa - mogą też korzystać z dobrych praktyk rynkowych.
Samorządy i ich jednostki organizacyjne są zobowiązane do dokonywania okresowych ocen urzędników. Zobowiązanie to wynika z ustawy o pracownikach samorządowych. Nowa wersja tego aktu prawnego wejdzie w życie z początkiem nowego 2009 roku (ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracowniach samorządowych - Dz.U. nr 223, poz. 1458). Jej przepisy oddają kompetencję do określania zasad i procedur dokonywania oceny w ręce kierownika jednostki samorządu terytorialnego (art. 27-29). Reguły prowadzenia ocen okresowych w urzędzie powinny być spisane w wydanym przez niego zarządzeniu. Ten akt prawa wewnętrznego nie powinien jednak odnosić się jedynie do systemu ocen. W miarę możności powinien zawierać zobowiązującą deklarację mówiącą, że urząd nastawiony jest na ciągłe poprawianie jakości swojego działania i rozwój zawodowy urzędników, a dąży do tych celów m.in. przez stosowanie okresowych ocen i prowadzenie polityki szkolenia urzędników.
Zobacz pełną treść artykułu - Tygodnik Prawa Administracyjnego w eGP