Za nowelizacją było 433 posłów, nikt nie był przeciwny, dwóch posłów wstrzymało się od głosu. Posłowie odrzucili 20 poprawek Lewicy i PiS.
Nowelizacja dotyczy egzaminów wstępnych na aplikacje: radcowską, adwokacką i notarialną, egzaminów zawodowych kończących tę aplikację oraz poszerzenia grupy uprawnionych do wpisu na listy adwokackie.
Na taką listę będą mogły zostać wpisane osoby, które przez trzy lata pełniły funkcje: asesora sądowego, asesora prokuratorskiego, referendarza sądowego, starszego referendarza sądowego, aplikanta sądowego, aplikanta prokuratorskiego, asystenta sędziego czy osoby wykonującej pracę w kancelarii prawnej.
Na listę adwokacką będą mogli być wpisywani dr. nauk prawnych, którzy przez co najmniej 3 lata świadczyli pomoc prawną
Dotyczy to także prokuratorów (jeżeli mają co najmniej cztery lata praktyki), radców prawnych (z 3,5-letnią praktyką) i sędziów (sześć lat praktyki).
Na listę adwokacką będą mogli być także wpisywani doktorzy nauk prawnych, którzy przez co najmniej trzy lata świadczyli pomoc prawną.
Aby zdać egzamin wstępny na aplikację, trzeba będzie zaliczyć 66,66 proc. testu - czyli poprawnie odpowiedzieć na 100 pytań. Dotychczas należało udzielić prawidłowej odpowiedzi na 76 proc. testu (190 pytań).
Zawarte w nowelizacji regulacje dotyczą także egzaminów zawodowych, kończących aplikację. Egzamin składał się będzie z testu, zawierającego 100 pytań oraz zadań do rozwiązania ocenianych w skali 2-6. Aby go zaliczyć, trzeba otrzymać - jak przewiduje projekt - 60 proc. testu oraz otrzymać pozytywną ocenę z zadań.
Komentarze (198)
Pokaż:
NajnowszePopularneNajstarszeJuż widzę ustny egzamin końcowy i odsiewanie na nim ludzi spoza korporacji. Pytania z kosmosu wymyślane ad-hoc ewidentnie na udupienie, zastrzeżenia do barwy głosu i piekna wypowiedzi, itp. Kto przeczytał ostatni artykuł Pani z Naczelnej Rady Adwokackiej w rzepie albo słuchał sejmowego przemówienia mec. Kalisza wie, o czym mówię.
Teraz egzamin będzie w 100% merytoryczny i sprawdzający to, co ma sprawdzać taki egzamin - syntetyczną wiedzę i umiejetność sporządzania pism procesowych z 5 gałęzi prawa.
Przeczytajcie sobie tę nowelizację:
orka.sejm.gov.pl/Druki6ka.nsf/druk?OpenAgent&1460
Przecież ja ją cytuję a nie konfabuluję.
Mam nadzieję że ten populistyczny bubel prawny padnie w TK.
Pogwałca on kilka artykułow Konstytucji (np. art. 2, art. 17, art. 32).
O ironio teraz trudniej będie zdać egzamin adwokacki.
Wiedzą, że te osoby będą w stanie poradzić sobie z wykonywaniem zawodu adwokata i stąd ten krzyk. W innym wypadku wiedzieliby, że miernoty odsieje rynkowa konkurencja i problem sam zniknie.
Oczywiście nie wspomną, że boją się konkurencji i ubierają swoje wywody w słówka o "dbaniu o interes społeczeństwa", "tradycję polskiej adwokatury", "trosce o jakość oraz kulturę rynku usług prawniczych". Żałość...
Straszycie koledzy swoją interpretacją ustawy z zakresie braku przepisów przejściowych. Po pierwsze prawo może dziać wstecz (oczywiście z wyjątkiem prawa karnego) jeżeli daje osobom jakieś uprawnienia , a prawo wpisu na listy korporacyjne jest takim uprawnieniem. Po drugie ustawa nie narusza niczyich praw nabytych. Moim zdaniem osoby, które np. mają zdany egzamin sędziowski, a wcześniej tj. przed wejściem w życie pracowały w kancelariach będą się mogły wpisać.
W 2009 roku będą więc dwa egzaminy zawodowe. Na podtsawie przepisu przejściowego, bedzie to ostatni przeprowadzany tylko przez korporację na starych zasadach dla aplikantów, którzy rozpoczęli aplikację w 2005/2006 oraz drugi na zasadach określonych przez ustawę, do zdawania którego będzie dopuszczone szerokie grono praktykujących prawników oraz osoby po egzaminie sędziowskim i prokuratorskim.
Fajnie, gdyby Ministerstwo Sprawiedliwości wypowiedziało się w kwestii tegorocznych egzaminów.
przez adwokata lub radcę prawnego na podstawie
umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej w kancelarii
adwokackiej, zespole adwokackim, spółce cywilnej,
jawnej, partnerskiej, komandytowej, o których mowa w
art. 4a ust. 1, lub kancelarii radcy prawnego, spółce cywilnej,
jawnej, partnerskiej, komandytowej, o których
mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r.
o radcach prawnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 123, poz. 1059,
z późn. zm.2))
Okaże się, że 90% ludzi nie wykonywało czynności BEZPOŚREDNIO związanych ze świadczeniem pomocy prawnej przez adwokata, itd...
3) umowy o pracę wraz z dokumentami określającymi zakres obowiązków
lub zaświadczeniami od pracodawcy określającymi zakres
obowiązków, lub umowy cywilnoprawne
!!! wraz z oświadczeniem
o złożeniu deklaracji do właściwego urzędu skarbowego oraz
zapłaceniu podatku wynikającego z tytułu tych umów – w
przypadku osób, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 4 i 5, !!!
To tak a propos osób, które myślą, że wystarczy sporządzenie ze "znajomym" radcą sporządzenie umów z datą wsteczną na pracę "w wolontariacie" i tego typu numery.