Rozmawiamy z MARCINEM KOROLCEM, wiceministrem gospodarki - Przedsiębiorcy częściej wybierają płatną pomoc prawną, zwłaszcza gdy narażeni są na ryzyko. Natomiast obawiają się niższej skuteczności działania systemu nieformalnego i bezpłatnego.
● Panie ministrze czy SOLVIT może być alternatywą dla postępowań sądowych?
– Z pewnością tak. SOLVIT to nieformalny system rozwiązywania problemów prawnych wynikających z niewłaściwego stosowania prawa wspólnotowego. Dlatego też działa szybciej niż formalne procedury sądowe. Ważne, aby do SOLVIT zgłosić się odpowiednio wcześnie, tzn. zanim pozew trafi do sądu. Należy również podkreślić, iż nasza działalność jest bezpłatna.
● Czym tak naprawdę jest SOLVIT?
– SOLVIT to system działający we wszystkich krajach członkowskich Unii. Eksperci SOLVIT zajmują się rozwiązywaniem problemów wynikających z niewłaściwego stosowania prawa wspólnotowego przez organy administracji publicznej państw należących Europejskiego Obszaru Gospodarczego. SOLVIT z roku na rok zyskuje na popularności, o czym świadczy stały wzrost liczby zgłaszanych wniosków. W 2004 roku, kiedy powstało Polskie Centrum SOLVIT, wpłynęło 78 wniosków, w roku ubiegłym skarg było już 319.
● Jakie sprawy można zgłaszać do SOLVIT?
– Do SOLVIT można zgłaszać każdą sprawę, która ma charakter transgraniczny. To znaczy wówczas, gdy polski obywatel ma problem z organem administracji innego państwa UE, związany z naruszeniem prawa wspólnotowego w kwestiach związanych ze swobodnym przepływem usług, osób, towarów i kapitału. SOLVIT nie zajmuje się jednak sporami między dwoma przedsiębiorcami lub między konsumentem i przedsiębiorcą. Ponadto interwencja SOLVIT jest wykluczona, gdy równocześnie toczy się postępowanie sądowe.



● Czy przedsiębiorcy korzystają z pomocy SOLVIT?
– Zainteresowanie przedsiębiorców systemem jest mniejsze niż obywateli. W 2008 roku jedynie 14 proc. skarg zostało zgłoszonych przez przedsiębiorców, dwa lata wcześniej skarg tego typu było 31 proc. Według Komisji Europejskiej doświadczają oni problemów równie często jak obywatele. Jednak przedsiębiorcy częściej wybierają płatną pomoc prawną, zwłaszcza gdy narażeni są na ryzyko. Jednocześnie obawiają się niższej skuteczności działania nieformalnego i bezpłatnego systemu. Obawy są nieuzasadnione, gdyż według raportu KE podsumowującego działalność sieci SOLVIT w 2008 roku, rozwiązanych zostało 83 proc. spraw zgłoszonych do systemu.
● Czego dotyczą sprawy najczęściej zgłaszane przez przedsiębiorców?
– Problemy przedsiębiorców dotyczą najczęściej podatków, dostępu produktów do rynku czy kontroli drogowych. Podam kilka przykładów. Centrum SOLVIT Polska prowadziło sprawę polskiego przedsiębiorcy przeciwko niemieckiemu urzędowi, gdy ten ostatni nie zezwolił polskiemu obywatelowi prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą w sektorze budowlanym. Decyzję uzasadniał tym, że ów przedsiębiorca nie znał niemieckiego. SOLVIT skontaktował się z urzędem i wyjaśnił, że w tym przypadku wymóg znajomości języka był niezgodny z prawem wspólnotowym. W konsekwencji urząd wydał przedsiębiorcy zezwolenie.
● W jaki sposób można zgłosić sprawę do SOLVIT?
– Najprościej jest skorzystać z formularza on-line, który znajduje się na naszej stronie internetowej www.solvit.gov.pl. Można również opisać problem i przesłać go pocztą zwykłą, elektroniczną lub faksem na adres: Centrum SOLVIT Polska, plac Trzech Krzyży 3/5, 00-507 Warszawa.
● MARCIN KOROLEC
prawnik, absolwent francuskiej École nationale d’administration w Paryżu; od 2005 r. podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki