statystyki

Nie wystarczy zaostrzenie kar

autor: Sławomir Dudziak07.09.2016, 00:00; Aktualizacja: 07.09.2016, 06:39

Nie da się poczynić znaczących postępów w walce z przestępczością podatkową bez nowoczesnego, sprawnego i przejrzystego narzędzia. Niestety obecny kodeks karny skarbowy już dawno wyczerpał swoje możliwości.

Reklama


Truizmem jest stwierdzenie, iż nic tak nie sprzyja przestępczości podatkowej, jak nieczytelny, niespójny i niestabilny system podatkowy. Czy jednak wyłącznie złym stanem szeroko rozumianego prawa podatkowego można tłumaczyć wielomiliardowe wyłudzenia w podatku od towarów i usług?

Przyjrzyjmy się podstawowemu narzędziu, w jakie wyposażone zostały organy ścigania do zwalczania szeroko rozumianej przestępczości podatkowej, a mianowicie kodeksowi karnemu skarbowemu. Został on uchwalony w 1999 r. i do chwili obecnej nowelizowano go przeszło 60 razy. Myli się jednak ten, kto w oparciu o liczbę zmian uzna, że kodeks stanowił pole szczególnego zainteresowania ustawodawcy. W rzeczywistości jest bowiem dokładnie odwrotnie. Znakomita większość wprowadzanych zmian miała wyłącznie charakter punktowy i sprowadzała się do modyfikacji lub dodania jednego, ewentualnie kilku przepisów. Co więcej, nowelizacje te nie były wcale przeprowadzane z myślą o udoskonaleniu k.k.s. Czyniono je raczej wpadkowo, niejako przy okazji zmian w zupełnie innych aktach prawnych. Innymi z kolei razy, dokonując nowelizacji kodeksu postępowania karnego, zwyczajnie zapominano o skorelowaniu nowo przyjętych rozwiązań z tymi, które obowiązują w k.k.s. Efekt – mamy do czynienia z ustawą, która pomimo licznych zmian nigdy nie uległa żadnej głębszej i przemyślanej przebudowie, pozostając osadzona systemowo w realiach gospodarczych lat 90. To jednak nie jest najistotniejszy mankament k.k.s.

Sankcja się „opłaca”

Zasadniczym problemem jest rodzaj i granice kar grożących za popełnianie przestępstw skarbowych. Otóż dla twórców kodeksu głównym narzędziem polityki kryminalnej była kara grzywny. W efekcie każde przestępstwo skarbowe zagrożone jest w pierwszej kolejności grzywną. Jedynie w sytuacjach, gdy kwota uszczupleń podatkowych przekracza odpowiedni poziom (zazwyczaj równowartość 200-krotności minimalnego wynagrodzenia, a więc blisko 400 tys. zł), ustawodawca decyduje się na dodatkowe penalizowanie tego typu zachowania karą pozbawienia wolności. Potencjalna dolegliwość kary izolacyjnej nie jest jednak szczególnie wysoka, ponieważ co do zasady można ją orzec w granicach od 5 dni do maksymalnie 5 lat. Jeżeli więc wziąć pod uwagę, iż np. za włamanie do cudzej piwnicy i kradzież z niej roweru grozi kara od roku do 10 lat pozbawienia wolności, a za oszukanie Skarbu Państwa na np. 300 tys. zł – wyłącznie grzywna, to kalkulacja „opłacalności” podjęcia zachowania przestępczego jest oczywista.


Pozostało jeszcze 77% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama