statystyki

Urzędnicy chcą skończyć z dominacją Facebooka na rynku reklamowym

autor: Patryk Słowik, Jakub Styczyński21.08.2016, 13:30
Facebook, internet

19,4 mln - tylu użytkowników korzysta z Facebooka w Polsce.źródło: ShutterStock

Jeśli Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych postawią zarzuty gigantowi, wielu przedsiębiorców działających w reklamie może zyskać.

Reklama


Reklama


Facebook jest obecnie nie tylko czołowym portalem społecznościowym na świecie, lecz także najlepszym słupem reklamowym. Od dawna Amerykanie zresztą spieniężają swój sukces. Jeśli dany przedsiębiorca chce się przebić ze swoją ofertą do klientów i chce to uczynić za pośrednictwem internetu – w zasadzie nie może tego zrobić bez usług Google i Facebooka. Ten drugi odpowiada bowiem za dostarczanie reklam nie tylko w ramach swojego portalu, lecz także choćby na wielu popularnych stronach internetowych.

Nad Facebookiem w Polsce zawisły jednak, czarne chmury. Zarówno UOKiK jak i GIODO bacznie przyglądają się działaniom sieciowego potentata (pisaliśmy o tym 9 sierpnia 2016 r. w DGP nr 153 – „Facebook na cenzurowanym”). A to choćby dlatego, że coraz więcej użytkowników skarży się na zakres i sposób zbierania danych przez ten serwis społecznościowy. Powód tych działań jest oczywisty: czym więcej informacji będzie miał gigant, tym lepiej będzie mógł profilować odbiorców reklam. A dobrze sprofilowana reklama jest znacznie droższa niż ta kierowana „do wszystkich”.

Wielu ekspertów uważa, że urzędy szykujące się do wszczęcia postępowań wyjaśniających bez trudu udowodnią FB wiele nieprawidłowości. Dla polskich przedsiębiorców kluczowe może być wykazanie, że gigant nadużywa pozycji dominującej na rynku reklamowym.

Facebook wie, z kim najczęściej się kontaktujemy, często również jakiej muzyki słuchamy oraz gdzie bywamy. A to jest tylko wierzchołek góry lodowej. – Na podstawie złożonych algorytmów Facebook jest też w stanie ustalić, jak wyglądamy czy jak się ubieramy – zaznacza radca prawny dr Gabriela Bar, partner zarządzający w kancelarii Szostek_Bar i Partnerzy. Jej zdaniem oczywiście samo gromadzenie danych nie jest jeszcze nadużyciem pozycji dominującej wśród reklamodawców. Ale już to, że zasady przekazywania danych Facebookowi przez użytkowników są nie do końca jasne oraz że na gruncie prawa można mówić o niewspółmierności informacji udostępnianych przez Polaków amerykańskiemu portalowi – może zostać uznane za niezgodne z prawem nadużycie pozycji dominującej. To zaś jest wprost zabronione przez art. 9 ust. 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 184 ze zm.).


Pozostało jeszcze 60% treści

PROMOCJA
Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc już od 33,00 złZamów abonament

Przeczytaj artykuł
Koszt SMS-a 2,46 złZapłać sms-emMasz już kod?
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

  • as2(2016-08-23 17:14) Odpowiedz 00

    ZDELEGALIZOWAĆ KORPORACJE zanim będzie za późno (TTIP, CETA)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama