statystyki

Telewizja w internecie pod znakiem zapytania

autor: Sławomir Wikariak04.08.2016, 00:00; Aktualizacja: 04.08.2016, 06:48

Czy portal ma prawo bez zgody stacji nadawać jej program? Rozstrzygnie to proces. Na razie sąd udzielił zabezpieczenia i zakazał rozpowszechniania audycji.

Reklama


Reklama


Źródłem sporu są niejasności interpretacyjne dotyczące przepisów ustawy o radiofonii i telewizji (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 639). W 2011 r., gdy telewizja analogowa zaczęła przechodzić na sygnał cyfrowy, znowelizowano ją, wprowadzając zasadę „must carry, must offer”. Zgodnie z nią nadawcy dotychczasowych programów telewizji naziemnej (TVP1, TVP2, kanał regionalny TVP, TVN, Polsat, TV4 i TV Puls) muszą udostępniać bezpłatnie swój sygnał, a wszyscy operatorzy nadawać go. To dzięki tej zasadzie w każdej kablówce i w ofercie wszystkich platform cyfrowych znajduje się tych siedem kanałów.

Zgodnie z interpretacją Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji zasada obejmuje jednak również operatorów działających w internecie. Z możliwości tej skorzystał serwis Videostar.pl, który pozwala zarówno odpłatnie, jak i za darmo korzystać z oferty 25 kanałów, w tym dawnych telewizji naziemnych. Decyzja KRRiT nakazująca udostępnianie mu programu została zakwestionowana przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Warszawie, ale skarga nie została uwzględniona (sygn. akt VI SA/Wa 22/16). Skarga kasacyjna czeka zaś na rozpoznanie przed Naczelnym Sądem Administracyjnym.

Tymczasem we wrześniu 2015 r. program udostępniany przez Videostar.pl pojawił się również na stronie głównej należącego do Grupy Wirtualna Polska portalu o2.pl. Przez najbliższe sześć miesięcy nie będzie już tam jednak publikowany: Sąd Apelacyjny w Warszawie utrzymał właśnie postanowienie pierwszej instancji udzielające jednemu z nadawców zabezpieczenia – zakazu rozpowszechnienia jego programu na stronach należących do Grupy Wirtualna Polska.

Przeciwko udostępnianiu audycji w internecie już we wrześniu 2015 r. zgodnie protestowały TVP, Polsat i TVN. Z opublikowanego w ostatnich dniach postanowienia nie wynika jednak, na rzecz której z tych stacji udzielono zabezpieczenia. Wiadomo natomiast, że sąd uznał za uprawdopodobnioną możliwość złamania prawa.


Pozostało jeszcze 62% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 89,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama