Gospodarowanie odpadami polegające na zbieraniu, transporcie, odzysku czy ich unieszkodliwianiu podlega reglamentacji. Oznacza to, że wykonywanie każdego rodzaju tej działalności jest uzależnione od wcześniejszego uzyskania pozwolenia lub zezwolenia. Organem właściwym do wydawania pozwoleń na wytwarzanie odpadów jest albo marszałek województwa, albo starosta. Zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie zbierania lub transportu odpadów wydaje starosta. Organem uprawnionym do wydawania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych jest zawsze wójt (burmistrz, prezydent miasta).
Gospodarowanie odpadami powinno prowadzić głównie do izolowania odpadów od środowiska lub przetwarzania odpadów. Czynności podejmowane wobec odpadów są w różny sposób sklasyfikowane, a prawidłowość ich wykonywania podlega często kontroli administracyjnej. Możliwość podejmowania niektórych czynności związanych z odpadami jest uzależniona od wydania określonych przepisami decyzji administracyjnych (zezwoleń lub pozwoleń). Wszystkie podmioty, których działania powodują lub mogą powodować powstawanie odpadów, powinny takie działania planować, projektować i prowadzić tak, aby zapobiegać m.in. powstawaniu odpadów lub ograniczać ich ilość (art. 5 ustawy o odpadach). Konieczne jest również zapewnienie zgodnego z zasadami ochrony środowiska odzysku odpadów (jeżeli nie udało się zapobiec ich powstaniu) i unieszkodliwianie odpadów (w razie gdyby i odzysk był niemożliwy).

Zobacz pełną treść artykułu - Tygodnik Prawa Administracyjnego w eGP