statystyki

Na salach sądowych nie chcą słuchać głosu społecznego

autor: Patryk Słowik30.05.2016, 07:16; Aktualizacja: 30.05.2016, 07:20

Jedna strona sporu jest reprezentowana, druga może co najwyżej zająć miejsce w ławce dla publiczności. Tak zaczynają wyglądać posiedzenia w Naczelnym Sądzie Administracyjnym.

Reklama


Eksperci wskazują, że ograniczanie głosu społecznego w sądach nie służy nikomu: ani obywatelom, którzy czują, że ich opinia nie ma znaczenia, ani sądom, do których Polacy tracą zaufanie. I są zgodni, że piłka jest po stronie ustawodawcy, który powinien pomyśleć nad zmianą przepisów obowiązujących od kilkunastu lat. Te bowiem nie przystają do współczesnej roli trzeciego sektora.

Sądowa ruletka

Kilkanaście dni temu NSA w powiększonym składzie wydał jedną z najważniejszych uchwał ostatnich lat, dotyczącą interpretacji przepisów ustawy o grach hazardowych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 612 ze zm.). Równie ciekawe jednak było to, co działo się jeszcze przed merytorycznym rozpoznaniem sprawy. Na sali sądowej zjawił się bowiem radca prawny dr Marcin Górski, który chciał na podstawie art. 33 par. 2 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 – dalej: p.p.s.a.) reprezentować organizację społeczną zrzeszającą przedsiębiorców z branży hazardowej. W ostatnich latach NSA dość jednomyślnie uznawał, że przepis ten nie pozwala na to, aby organizacja społeczna występowała w charakterze uczestnika postępowania, gdy uchwała wydawana jest w trybie abstrakcyjnym (a tak właśnie było w tym przypadku: z wnioskiem o rozstrzygnięcie rozbieżności w orzecznictwie wystąpił bowiem prezes NSA).

Zdaniem dr. Górskiego jednak w ostatnim czasie zmieniła się rzeczywistość. I o ile jeszcze kilka miesięcy temu można było uznać, że obecny na sali sądowej prokurator reprezentuje interes publiczny, o tyle odkąd podlega on w praktyce ministrowi sprawiedliwości (od 4 marca), czyli politykowi, obawy o obiektywizm mogą być uzasadnione.


Pozostało jeszcze 76% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama