statystyki

Sędzia nie jest Bogiem

autor: Paulina Szewioła21.03.2016, 05:59; Aktualizacja: 21.03.2016, 06:08

Czy aktywność na Facebooku bądź uporczywe naruszanie przepisów drogowych da się pogodzić z wiarygodnością orzeczniczą? I dlaczego "nadęci" sędziowie szkodzą wymiarowi sprawiedliwości? Między innymi nad tym zastanawiali się uczestnicy konferencji pt. „Ethos sędziego”, która w miniony piątek odbyła się na Uczelni Łazarskiego.

Reklama


Reklama


- Dowodem na to, że dyskusja na temat etosu sędziego jest potrzebna są przede wszystkim sprawy dyscyplinarne. Ale też życie wokół nas zmienia się tak dynamicznie, że ciągle musimy mierzyć się z różnymi dylematami o charakterze etycznym – mówił sędzia Michał Laskowski. Podkreślił, że trudno byłoby jednoznacznie ocenić np. sędziego biorącego udział w demonstracji i protestującego przeciwko pewnym rozwiązaniom ustawowym. Równie niejednoznacznie wygląda sytuacja ich aktywności w mediach społecznościowych. Takich dylematów jest dużo więcej i ciągle pojawiają się nowe. – Sędzia powinien być bowiem nie tylko dobrym znawcą prawa, ale też osobą mającą wrażliwość etyczną i być nieskazitelny – zaznaczył Laskowski. Jednak w jego ocenie próby zdefiniowania tego drugiego pojęcia są generalnie skazane na porażkę, chociaż w piśmiennictwie stara się je skonkretyzować. Jedna z definicji zaproponowana przez Tadeusza Erecińskiego, Jacka Gudowskiego i Józefa Iwulskiego stanowi, że nieskazitelny sędzia powinien być: „uczciwy, pracowity, nieposzlakowany, zrównoważony, sumienny, odważny, cierpliwy, o wysokiej kulturze osobistej, bystry, uprzejmy, samokrytyczny, otwarty intelektualnie, oraz obdarzony wewnętrznym poczuciem niezależności. Powinien jasno wyrażać swoje myśli, rozumować dyskursywnie, dobrze pisać, być wrażliwy, zarazem surowy i rygorystyczny w stosowaniu przepisów procesowych oraz mieć wysokie poczucie sprawiedliwości i słuszności z jednoczesną skłonnością od rozumnego kompromisu.” - Jest to oczywiście pewien wzorzec. Wielu z nas nie posiada wszystkich tych cech. Jesteśmy przecież tylko ludźmi. W naszej sytuacji zawodowej musimy znajdować równowagę pomiędzy ideałem, a naszymi możliwościami – zaznaczył sędzia Laskowski. Niemniej jednak jak sam przyznał w społeczeństwie istnieje głęboka potrzeba sędziów nieskazitelnych. - Bierze się ona z tego, że jesteśmy gwarantami ładu społecznego – wyjaśnia.

W konsekwencji zachowanie sędziego jest ciągle analizowane. – Dlatego, żeby mieć legitymację do osądzania innych i mówienia im co jest dobre, a co złe, sami musimy być nieskazitelni – dodał. I jako przykład podał zachowanie sędzi, która poprzez uporczywe parkowanie samochodu w miejscu niedozwolonym nadszarpnęła swoją orzeczniczą wiarygodność. – Budując autorytet osobisty, tworzymy prestiż sądownictwa - zaznaczył. Podkreślił jednocześnie, że przedstawiciele władzy sądowniczej nie mogą też popadać w przesadę, bo „nadęci” sędziowie nie budują autorytetu, a raczej narażają się na śmieszność. W jego ocenie nieodłączną cechą orzecznika powinna być natomiast skromność i szacunek dla innych osób. - Mamy ogromną władzę. Starajmy się sprostać odpowiedzialności. Jesteśmy filarami państwa prawa – zaznaczył w konkluzjach.

Kształcenie kadry orzeczniczej

O etosie sędziego w kontekście dochodzenia do zawodu mówiła z kolei sędzia Małgorzata Manowska. - Nie widzę innej możliwości kształtowania etosu, jak poprzez przekazywanie wiedzy, prawidłowych postaw i zachowań z pokolenia na pokolenia – podkreśliła. W jej ocenie jednym dobrym modelem kształcenia jest formuła uczeń - mistrz.


Pozostało jeszcze 58% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 89,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama