statystyki

Księgi wieczyste: elektroniczna procedura z poślizgiem

autor: Anna Krzyżanowska10.03.2016, 00:00; Aktualizacja: 10.03.2016, 06:20

Przepisy, które miały zwiększyć pewność obrotu nieruchomościami, nie wejdą w życie – jak planowano – 1 kwietnia 2016 r. Posłowie PiS złożyli właśnie projekt ustawy, który przesuwa nowelizację o prawie pół roku.

Reklama


8 września, a nie 1 kwietnia, ma wejść w życie część przepisów ustawy o zmianie kodeksu postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 218). Akt ten miał m.in. ukrócić praktyki polegające na kilkakrotnej sprzedaży tej samej nieruchomości różnym nabywcom przez nieuczciwych sprzedawców. Proceder jest możliwy w czasie, gdy informacja o zmianie właściciela domu, mieszkania czy działki nie jest jeszcze ujawniona w księdze wieczystej.

Dziś rejent od dnia przeprowadzenia transakcji obowiązany jest w ciągu trzech dni roboczych wysłać do sądu wypis aktu notarialnego zawierający wniosek o ujawnienie nowego właściciela. Wniosek musi jeszcze zostać odnotowany wzmianką przez sąd wieczystoksięgowy. W praktyce oznacza to, że nawet przez kilka dni po transakcji w dziale II księgi wieczystej nieruchomości może nie widnieć żaden ślad po zmianie właściciela. To otwiera pole do nadużyć.

Natychmiastowa zmiana

Na mocy opisywanej noweli – która według zapewnień resortu sprawiedliwości stanowi podstawę do dalszej informatyzacji postępowania wieczystoksięgowego – notariusze (ale także komornicy sądowi i naczelnicy urzędów skarbowych działający jak organy egzekucyjne) zobligowani będą do wszczynania każdego postępowania, które wymaga złożenia wniosku o wpis do księgi wieczystej, drogą elektroniczną. Wniosek inicjujący e-postępowanie wieczystoksięgowe ma mieć postać interaktywnego formularza udostępnianego w systemie teleinformatycznym. Przy tym chwila wpływu wniosku o wpis została bardzo precyzyjnie określona. Zgodnie art. 6266 par. 11 k.p.c. jest to godzina, minuta i sekunda zamieszczenia wniosku w systemie. Do dokumentu rejent co do zasady nie będzie musiał dołączać żadnych załączników – akty stanowiące podstawę wpisu będzie musiał w formie papierowej przesłać bądź złożyć osobiście w sądzie w terminie trzech dni. Jako wyjątek dopuszczono możliwość dołączenia stanowiących podstawę wpisu dokumentów w postaci elektronicznej, wyłącznie gdy istnieją one pierwotnie w takiej postaci.


Pozostało jeszcze 72% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama