statystyki

Pomysły PiS na trybunał budzą zgrozę

14.11.2015, 13:50; Aktualizacja: 14.11.2015, 13:59

Przepisy zawarte w projekcie zmian w ustawie o Trybunale Konstytucyjnym są klasycznym przykładem łamania fundamentalnych zasad konstytucji, w tym zasady państwa prawa, zasady legalizmu i zasady nie działania prawa wstecz - prof. Marek Chmaj, konstytucjonalista z Uniwersytetu SWPS.

Reklama


Ewa Maria Radlińska: Pierwsze dni nowego Sejmu, a tu od razu skandal: posłowie Prawa i Sprawiedliwości zgłaszają w czwartek kontrowersyjny projekt nowelizacji niedawno zmienionej ustawy o Trybunale Konstytucyjnym, wywołując tym burzę w świecie prawniczym. Następnego dnia projekt wycofują, by wprowadzić jeszcze poprawki. Jak pan to ocenia?


Pozostało jeszcze 88% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Polecane

Reklama

Komentarze (2)

  • wymiataczdebilii(2015-11-16 10:24) Zgłoś naruszenie 00

    Mnie się już nawet nie chce mówić, że mówiłam, że tak będzie...

    Odpowiedz
  • Agnieszka(2015-11-16 10:31) Zgłoś naruszenie 00

    Pytanie, czy można z art. 21 ust. 1 ustawy o TK wyinterpretować normę merytoryczną nakazującą Prezydentowi RP zaprzysiężenie sędziego TK wybranego z naruszeniem prawa (art. 194 ust. 1 Konstytucji RP w zw. z 21 ust. 2 ustawy o TK)? Ustrojodawca określił wyraźnie w art. 194 ust. 1 Konstytucji RP, że sędziów TK może być TYLKO 15, natomiast z art. 21 ust. 2 ustawy o TK wyraźnie wynika, że osoba, która została wybrana przez Sejm na sędziego TK jest sędzią TK, a nie „sędzią elektem”. Gdyby Sejm wybrał 3 nowych sędziów TK PO DNIU 6 LISTOPADA 2015 R. nie naruszyłby art. 194 ust. 1 Konstytucji RP w zw. z art. 21 ust. 2 ustawy o TK. Warto podkreślić, że z art. 21 ust. 1 ustawy o TK można wyinterpretować tylko normę merytoryczną nakazującą OSOBIE WYBRANEJ NA STANOWISKO SĘDZIEGO TRYBUNAŁU złożenie wobec Prezydenta RP ślubowania. Z tego przepisu nie można wyinterpretować żadnej normy merytorycznej nakazującej Prezydentowi RP przyjęcie takiego ślubowania, zwłaszcza zważywszy na art. 83 Konstytucji RP, w myśl którego każdy ma obowiązek przestrzegania prawa RP oraz art. 126 ust. 2 Konstytucji RP, zgodnie z którym Prezydent RP czuwa nad przestrzeganiem Konstytucji RP. W związku z powyższym Prezydent RP przyjmując ślubowanie od sędziów wybranych przez Sejm z naruszeniem Konstytucji RP, sam dokonałby czynności konwencjonalnej niezgodnej z Konstytucją RP.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama