statystyki

BIK musi dowiedzieć się niezwłocznie o spłacie kredytu

autor: Małgorzata Kryszkiewicz27.09.2015, 08:00
Praktyka polegająca na dokonywaniu transferu danych w cyklach miesięcznych bez możliwości częstego, niezwłocznego przekazywania tych, które dotyczą wyłącznie wykonanych już zobowiązań, stanowi praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów

Praktyka polegająca na dokonywaniu transferu danych w cyklach miesięcznych bez możliwości częstego, niezwłocznego przekazywania tych, które dotyczą wyłącznie wykonanych już zobowiązań, stanowi praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentówźródło: ShutterStock

Przekazywanie do Biura Informacji Kredytowej jedynie raz w miesiącu danych o wygaśnięciu zobowiązań kredytobiorców narusza zbiorowe interesy konsumentów.

Reklama


TEZA Za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów można uznać zaniechanie niezwłocznego przekazywania do Biura Informacji Kredytowej (BIK) danych o wygaśnięciu zobowiązań kredytobiorców będącym konsumentami.

STAN FAKTYCZNY Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie w sprawie stosowania przez bank praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Bank nie przekazywał bezzwłocznie do BIK informacji o wygaśnięciu zobowiązania kredytobiorców będących konsumentami. Informacje były przekazywane wraz z tzw. wsadami informacyjnymi, jakie bank co miesiąc przesyłał do BIK.

Prezes UOKiK uznał, że takie działanie banku narusza zbiorowe interesy konsumentów i nałożył na niego karę pieniężną. Bank odwołał się do sądu.

UZASADNIENIE Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił odwołanie. Podkreślił, że nie zamierza kwestionować podejmowanych przez banki działań zmierzających do optymalizowania, a przede wszystkim przyspieszenia obiegu informacji niezbędnych do dokonania oceny wiarygodności podmiotów ubiegających się o udzielenie kredytu.

Z tego względu z aprobatą odniósł się do inicjatywy podjętej przez banki oraz Związek Banków Polski, a polegającej na powołaniu Biura Informacji Kredytowej. Jednocześnie podkreślił, że działania te nie mogą być kreowane w sposób, który mógłby w rezultacie prowadzić do naruszenia jakichkolwiek interesów konsumentów.


Pozostało jeszcze 78% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • StAAbrA(2015-09-27 09:11) Zgłoś naruszenie 00

    Przede wszystkim , BIK powiadomiony o szwindlu bankowym - o prowadzeniu konta byłego klienta
    bez jego wiedzy i zgody , na przykład , i naliczaniu opłat z tytułu tej fikcji - powinien natychmiast skreślić poszkodowanego z listy "dłużników" .
    Jeśli tego nie robi , to kolaboruje z mafią bankową w złodziejskim procederze .
    Pomijam tu oczywistą kolaborację rządu i sejmu .

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama