statystyki

Jak długo firma musi przechowywać rzeczy nieodebrane w terminie?

autor: Joanna Affre10.03.2015, 20:00
emigracja, walizki, podróż

Sytuacja prawna przedsiębiorcy komplikuje się, jeżeli właściciel pozostaje anonimowy.źródło: ShutterStock

Przedsiębiorca świadczący usługi dla konsumentów boryka się z problemem: jak postępować z nieodebranymi rzeczami, o których klienci zapomnieli? Oczywiście jeden pozostawiony w szatni szalik czy zapomniana w pralni garsonka nie wywołują jeszcze komplikacji, jednak gdy liczba zapominalskich klientów rośnie lub gdy wartość pozostawionych przedmiotów jest znacząca (np. samochód lub sprzęt komputerowy) – zaczynają piętrzyć się trudności. Pojawiają się pytania: czy przedsiębiorca musi przechowywać rzecz, jak długo powinien to robić oraz czy może, bez żadnych konsekwencji, pozbyć się niepotrzebnych przedmiotów.

Reklama


Reklama


Pozostawiona u przedsiębiorcy po wykonaniu usługi rzecz staje się automatycznie, w sposób dorozumiany, przedmiotem umowy przechowania. Przedsiębiorca jest więc zobowiązany do sprawowania nad nią pieczy i jej zwrotu w stanie niepogorszonym, za co ponosi odpowiedzialność względem jej właściciela. Podkreślić należy, że przedsiębiorca nie może zwolnić się z tej odpowiedzialności, nawet przez odpowiednie zastrzeżenie w regulaminie.

Nie oznacza to, że obowiązek ten jest nieograniczony w czasie. Kodeks cywilny precyzuje, że jeżeli czas przechowania nie był określony lub jeżeli przechowanie odbywało się nieodpłatnie, przedsiębiorca w każdej chwili może zażądać odebrania rzeczy. Dlatego istotne jest, aby przedsiębiorca przy zawieraniu umowy uzyskał podstawowe dane, które pozwolą mu odnaleźć klienta: imię i nazwisko, adres, e-mail, numer telefonu.

Sytuacja prawna przedsiębiorcy komplikuje się, jeżeli właściciel pozostaje anonimowy. Zgodnie z kodeksem cywilnym, aby można było mówić o porzuceniu rzeczy, konieczne jest nie tylko jej fizyczne pozbycie się, lecz również istnienie woli porzucenia. Ocena, czy klient zostawił rzecz przez nieuwagę, czy zdecydował się ją porzucić, jest więc bardzo subiektywna. Co więcej, orzecznictwo wręcz zabrania przedsiębiorcom jednostronnego decydowania o pozbawieniu własności z powodu porzucenia (decyzja prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – delegatura w Bydgoszczy z 10 maja 2011 r., nr RBG-6/2011).

Dlatego przedsiębiorca przed podjęciem decyzji o zutylizowaniu rzeczy lub przekazaniu ich na cele dobroczynne powinien podjąć próbę kontaktu z właścicielem. Gdy adres jest nieznany – warto wywiesić ogłoszenie z wyznaczonym terminem odbioru.


Pozostało jeszcze 49% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 89,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama