Wprowadzenie szkoleń dla pracowników sądów, stosowanie nowych technologii w komunikacji z obywatelami, a także ujednolicenie pism sadowych i wprowadzenie czytelnych informacji dla obywateli-to postulaty, które pojawiły się po zaprezentowanym raporcie Fundacji FOR, oraz Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka pt. "Komunikacja sądów z obywatelami - badania empiryczne, wnioski, rekomendacje zmian".

Raport dotyczący komunikacji z sądami podsumowuje badanie, którym zostało objętych losowo wybranych 10 % sądów powszechnych w całej Polsce- w tym 3 apelacyjnych, 11 okręgowych i 25 rejonowych.

Anonimowi ankieterzy podejmowali próby nawiązania kontaktu z sądem za pomocą e-maila, telefonicznie, lub osobiście wcielając się w rolę interesantów biura obsługi klientów, punktu informacyjnego, bądź sekretariatu.

Kontakt z sądem

Zdecydowanie kontakt osobisty z sądami wypadł najlepiej, aż 82 % ankietowanych pozytywnie oceniła taką formę uzyskania informacji. Respondenci zwracali uwagę na kompetencję, fachowość, oraz uprzejmość pracowników sądów.

Nieco gorzej wypadł kontakt telefoniczny, jedynie 20 % pracowników sądów przedstawiło się w pełny sposób, jednakże 86 % ankieterów nie miało zastrzeżeń co do zrozumiałości przekazywanych informacji.

Próba kontaktu za pomocą e-maila została oceniona najgorzej-15 % sądów w ogóle nie podaje adresu poczty elektronicznej. Od 57 % sądów posiadające taki adres ankieterzy nie uzyskali odpowiedzi. Jedynie z 28% badanych sądów odpowiedziała w ciągu tygodnia.

Zrozumiałość pism sądowych

Dla 20 % respondentów otrzymane pismo sądowe nie było zrozumiałe. Ankietowani opowiedzieli się przez wszystkim za uproszczeniem języka pism, dodatkowymi informacjami i wyjaśnieniami co należy zrobić.

Efektem przeprowadzanego badania są zaproponowane modelowe rozwiązania w postaci nowych pism sądowych, a także sformułowane konkretne rekomendacje pod adresem Ministerstwa Sprawiedliwości, oraz sądów.

Miejmy nadzieje, że tego typu akcje w przyszłości zaowocują łatwiejszym dostępem do wymiaru sprawiedliwości, usprawnieniem komunikacji z sądami, a co za tym idzie zwiększonym zaufaniem obywateli do całego wymiaru sprawiedliwości.

Anna Sergiej

Zobacz także:

Jak unowocześnić sądy