W ostatnich miesiącach pojawiły się nowe regulacje prawne dotyczące reklamowania produktów leczniczych. Konsekwencją przepisów jest zmiana w sposobie funkcjonowania firm farmaceutycznych, oraz ich strategiach marketingowych.

Jak dostosować nowe narzędzia marketingowe sprzedaży leków do nowych warunków prawnych?- na to i wiele innych eksperci z dziedziny marketingu farmaceutycznego próbowali odpowiedzieć podczas konferencji „Paragraf 13” zorganizowanej przez Cooper Conferences.

Rafał Zyśk z Narodowego Funduszu Zdrowia omówił kwestie przyszłości polityki lekowej, oraz plany oddziałów NFZ na 2009 rok, wśród których m.in. pojawia się poprawa systemu sprawozdawczo-rozliczeniowego.

Nowa ustawa refundacyjna

W chwili obecnej w Ministerstwie Zdrowia powstaje nowa ustawa refundacyjna. Zgodnie z jej założeniami mają zostać wprowadzone umowy między aptekami a płatnikami, doprecyzowana ma zostać kwestia potrąceń z bieżącej refundacji. W ustawie mają być zawarte rozwiązania zalecane przez Komisję Europejską oraz wynikające z doświadczeń ze spotkań z ministrami odpowiedzialnymi za politykę zdrowotną w różnych krajach UE.

Kolejna lista refundacyjna najprawdopodobniej ukaże się w lipcu 2009 roku i jest to najszybszy możliwy legislacyjnie termin - zapowiedział wiceminister zdrowia Marek Twardowski podczas konferencyjnego posiedzenia senackiej komisji zdrowia w dniu 12 maja 2009 roku, dotyczącego systemu refundacji leków.

Jak wynika ze statystyk koszty refundacji w Polsce stanowią 1 % PKB, a w krajach Unii Europejskiej 4-5 %. Utrzymanie kosztów na tak niskim poziomie przy starzejącym się społeczeństwie jest szkodliwe społecznie, gdyż w konsekwencji refundacja nie pokryje kosztów czy farmakoterapii potrzebujących.

Wizyta przedstawiciela jako forma reklamy

Kwestia reklamy została omówiona przez Dr Marka Świerczyńskiego z Kancelarii Baker & MCKenzie Gruszczyński & Partners.

Zgodnie z ustawą wizyta przedstawiciela jest traktowana jako forma reklamy. Rozporządzenia posiada jednak pewne luki, pozostawia nieuregulowane kwestie reklamy przypominające, czy czasu emisji reklamy w telewizji i radio. Kwestie te powinny być doprecyzowane w rozporządzeniu.

Przedstawiono ograniczenia dotyczące reklamy produktów leczniczych, oraz interpretacja przepisów w sprawie reklamy leków w świetle rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 21 listopada 2008 roku.

Nieścisłości prawne

Kolejna kwestia sprawiająca wiele problemów są nieścisłości wynikające z art.13 ust.2 prawa farmaceutycznego. Zgodnie z brzmieniem expressis verbis art. 13 ust. 2 przedstawiciel firmy farmaceutycznej może się kontaktować z lekarzem poza godzinami pracy, ale duża dowolność i swoboda interpretacyjna prowadzi do rozumienia tego przepisu jako po godzinach pracy. Tak błędna interpretacja może prowadzić do uniemożliwienia jakichkolwiek kontaktów z lekarzami.

Kolejnym problemem zasygnalizowanym przez dr Świerczyńskiego jest wydawanie przez szpitale zarządzeń sprzecznych z paragrafem 13 rozporządzenia w sprawie reklamy produktów leczniczych z dnia 21 listopada 2008 roku. Często placówki mylą pojęcia reklamy, spotkań organizowanych z szpitalach z grupą lekarzy, spotkań promocyjnych, wizyt czy szkoleń.

Obserwuje się również niepokojąca praktykę niektórych szpitali zakazujących wizyt przedstawicieli firm farmaceutycznych w placówkach zdrowotnych.

Zdaniem Świerczyńskiego dwie formy promocji powinny być zachowane-spotkanie promocyjne, oraz wizyty u lekarzy. Istotnym faktem jest też brak obecnie sankcji za naruszenie przepisów w odniesieniu do przedstawicieli.

Informacja tak reklama nie

Komisja Europejska dopuszcza informacje dotyczącą leków wydawanych na receptę na stronach internetowych, czemu polski rząd stanowczo się sprzeciwia.

GIF w tym zakresie nie jest aż tak restrykcyjny i dopuszcza zamieszczane nazwy specyfiku, składu oraz zwięzłej charakterystyki.

Generalny Inspektor Farmaceutyczny podkreśla, że suchy przekaz informacyjny jest jak najbardziej dozwolony, a wręcz pożądany, natomiast wyraża sprzeciw wobec sloganów reklamowych odnoszących się do środków farmakologicznych.

Anna Sergiej

Zobacz także:

Raport KE z rynku farmaceutycznego