Rada Ministrów przyjęła ustawę, ułatwiającą obywatelom i przedsiębiorcom elektroniczny kontakt z administracją państwową. W postępowaniu administracyjnym, taką samą moc jak dokument papierowy, będzie miał dokument w postaci elektronicznej.

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, ustawy Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.

E-administracja

Urzędy będą mogły załatwiać sprawy interesantów nie tylko w formie papierowej, ale także w postaci dokumentu elektronicznego, doręczanego za pośrednictwem internetu. Urząd będzie miał obowiązek komunikacji w takiej formie, jeżeli ktoś zwróci się z takim wnioskiem lub wyrazi na to zgodę.

Bez elektronicznego podpisu

Projekt zakłada, że przy rozpatrywaniu spraw za pomocą internetu nie trzeba będzie opatrywać podań "bezpiecznym podpisem elektronicznym". Komunikacja elektroniczna z urzędem odbywać się będzie za pośrednictwem jednej, określonej skrzynki podawczo- mailowej.

Jak podkreślił premier Donald Tusk na konferencji prasowej: „Jest toszczególnie ważne dla użytkowników globalnej sieci .To bardzo duży postęp i ułatwienie dla wielu ludzi”.

Sprawdzanie oryginalności prawa jazdy

Nowe przepisy umożliwią także obywatelom potwierdzanie danych zawartych w dowodach rejestracyjnych oraz prawach jazdy. Rozwiązanie to będzie korzystne np. przy zakupie używanego samochodu. Po wpisaniu na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP) danych z dowodu rejestracyjnego lub prawa jazdy, otrzymamy informację, czy dane na dokumentach nie są podrobione.

Informatyzacja ważnych instytucji

Projekt nowelizacji przewiduje ponadto zwiększenie liczby instytucji, których dotyczy ustawa o informatyzacji. Chodzi o jednostki badawczo-rozwojowe, uczelnie publiczne, Polską Akademię Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne, Rzecznika Praw Obywatelskich, Trybunał Konstytucyjny, Sąd Najwyższy, sądy administracyjne, Najwyższą Izbę Kontroli, Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, Krajowe Biuro Wyborcze, Instytut Pamięci Narodowej - Komisję Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu oraz Narodowy Bank Polski.

Rozwój społeczeństwa informacyjnego

Nowe przepisy umożliwią współpracę systemów teleinformatycznych oraz stworzą podstawy prawne dla funkcjonowania elektronicznej administracji. Chodzi szczególnie o wypracowanie odpowiednich możliwości dla funkcjonowania usług publicznych, takich jak ePUAP, centralne repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych oraz zadania wynikające ze Strategii rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce.

Nowe rozwiązania tworzą także dobrą płaszczyznę dla współpracy pomiędzy poszczególnymi systemami, (zagadnienia interoperacyjności) oraz ułatwiają komunikację z istniejącymi systemami (problem identyfikacji i uwierzytelniania).

Projekt nowelizacji przewiduje także likwidację Krajowej Ewidencji Systemów Teleinformatycznych i Rejestrów Publicznych.

Przepisy mają wejść w życie po 3 miesiącach od publikacji. Przyjęcie nowelizacji ustawy jest jedną z rekomendacji powołanego przez premiera Donalda Tuska pod koniec ubiegłego roku międzyresortowego zespołu ds. realizacji programu Polska Cyfrowa

Anna Sergiej

Zobacz także:

Pomoc państwa pracodawcom

Prawne regulacje w branży farmaceutycznej