Sejm przyjął projekt ustawy upoważniający Prezydenta RP do złożenia oświadczenia o uznaniu jurysdykcji Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich w sprawach karnych. Gdy ustawa wejdzie w życie, polskie sądy będą mogły zadawać pytania prawne ETS także w tych sprawach.

Na podstawie artykułu 35 Traktatu Unii Europejskiej (TUE) jurysdykcja zostaje przyznana Europejskiemu Trybunałowi Spra­wiedliwości do rozstrzygania w trybie orzeczenia wstępnego w przedmiocie ważności i wykładni decyzji ramowych i decyzji, współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych, oraz ważności i wykładni przepisów wykonawczych do tych konwencji.

Jurysdykcja ta jest fakultatywna, co oznacza, że zależy ona od złożenia przez państwo członkowskie stosownego oświadczenia na podstawie art. 35 ust. 2 Traktatu. Takie oświadczenie może być złożone w każdym czasie.

Dwie opcje

Państwo członkowskie składając oświadczenie może zgodnie z art. 35 ust. 3 pkt a zastrzec prawo występowania do Trybunału o wydanie orzeczenia wstępnego tylko dla sądów, których orzeczenia nie podlegają dalszemu zaskarżeniu. Z tym, że należy przyjąć, iż chodzi o orzeczenia, które nie mogą być zaskarżone w drodze zwykłych środków odwoławczych.

Drugą opcją jest wskazanie, że każdy sąd tego państwa ma takie uprawnienie (art. 35 ust. 3 pkt b). Jak dotąd 16 państw członkowskich UE uznało jurysdykcje ETS w tych kwestiach.

Część państw członkowskich, tj. Austria, Belgia, Czechy, Francja, Holandia, Luksemburg, Niemcy i Włochy wyszło poza opcje przewidziane w art. 35 ust. 3 pkt a i pkt b TUE. Państwa te nałożyły na sądy ostatniej instancji obowiązek (nie zaś możliwość – jak przewidziano w art. 35 TUE) zwrócenia się do ETS w trybie prejudycjalnym.

Jurysdykcja ETS a prawo polskie

W odniesieniu do Rzeczypospolitej Polskiej ETS posiada już jurysdykcję w zakresie wykładni i ważności prawa wspólnotowego (tzw. pierwszy filar UE) – przewiduje ją wprost art. 234 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE), wiążący dla Rzeczypospolitej Polskiej od dnia przystąpienia do UE.

W chwili obecnej ETS nie ma natomiast w przypadku Rzeczypospolitej Polskiej generalnej jurysdykcji w zakresie instrumentów prawnych doty­czących współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych (trzeci filar UE).

Uznanie jurysdykcji ETS w sprawach objętych art. 35 TUE, niezależnie od tego, w jakim

zakresie nastąpi, nie pociągnie za sobą konieczności wprowadzenia zmian w

obowiązującym prawie, a przepisy art. 35 znajdą bezpośrednie zastosowanie w polskim

porządku prawnym.

Konsekwencje prawne przyjęcia ustawy

Istotną kwestią jest fakt, że system jurysdykcji ETS w pewnym zakresie opiera się na zasadzie precedensu, w związku z czym orzeczenia wydane przez ETS wiążą co prawda w jednej sprawie, maja jednak wpływ na kształtowanie się linii orzecznictwa.

W przypadku nie złożenia przez Polskę oświadczenia polskie sądy zostaną pozbawione przydatnego instrumentu jakim możliwość wystąpienia do ETS w zakresie przewidzianym przez art.35 ust.1 TUE odnośnie rozstrzygania spraw dotyczących współpracy sądowej i policyjnej w sprawach karnych.

W chwili obecnej ustawa o jurysdykcji Trybunału Sprawiedliwości czeka na rozpatrzenie przez Senat.

Anna Sergiej