W dniu 28 stycznia 2010 roku w Warszawie odbyło się spotkanie Prezydium Rady Głównej i Przewodniczącej Głównej Komisji Rewizyjnej ZZPiPP RP z Prokuratorem Krajowym Edwardem Zalewskim.

W czasie spotkania poruszano następujące kwestie:

1. Regulamin Wewnętrznego Urzędowania Powszechnych Jednostek Organizacyjnych Prokuratury (projekt) - Prokurator Krajowy wskazał, iż prace nad rozporządzeniem zostały zakończone i w najbliższym czasie wdrożona zostanie procedura konsultacji społecznych m. in ze Związkami Zawodowymi i Stowarzyszeniami. Regulamin ma zostać przyjęty przed 31 marca 2009 r. Podjęte zostaną starania aby podmioty uprawnione do konsultacji miały nie mniej niż dwa tygodnie czasu na zgłoszenie swoich uwag. Jak oznajmił Prokurator Krajowy projekt regulaminu przewiduje przywrócenie wydziałów nadzoru w prokuraturach apelacyjnych i okręgowych. Wspominał również o nowej metodzie obliczania czasu trwania postępowań, w związku z materiałami wyłączonymi. Prokurator Zalewski przypomniał, że zgodnie z nowelą, która wejdzie w życie 1 kwietnia 2010 r. prokurator przełożony nie będzie mógł wydać polecenia, co do sposobu zakończenia czynności procesowej. Jeżeli nie będzie jego zgody na taką, a nie inną decyzję referenta sam będzie musiał ją podjąć i się pod nią podpisać, a zatem wziąć na siebie odpowiedzialność za sprawę. W pracach nad regulaminem zastanawiano się, czy w takiej sytuacji przełożony będzie mógł nakazać referentowi sporządzenie projektu. W zespole ścierały się dwie koncepcje. Przeważyły głosy aby obciążyć referenta tym obowiązkiem. Za tym rozwiązaniem przemawia przekonanie, że prokuratorzy referenci mogliby wykorzystywać całą sytuację przychodząc do szefa z decyzją „za pięć dwunasta.” Wówczas przełożony znalazłby się w podbramkowej sytuacji. Do regulaminu wprowadzono w związku z powyższym zasadę, że przełożony będzie musiał sporządzającemu projekt tej decyzji przedstawić na piśmie jej główne kierunki i założenia.
2. Projekt Ustawy o pracownikach sądów i prokuratur – zakończyła się procedura konsultacji międzyresortowych w związku ze zgłoszonymi uwagami. W wyniku tych konsultacji w projekcie z dnia 12 października 2009 r. nastąpiły modyfikacje. Projekt ten
w najbliższych dniach trafi do konsultacji z podmiotami wskazanymi w uzasadnieniu.
3. Projekt rozporządzenia o ocenach okresowych – Prokurator Krajowy oświadczył, iż znane jest mu stanowisko Związku w sprawie ocen okresowych ale go nie podziela. Jest zwolennikiem ocen okresowych, które mają być podstawą awansu. Osoby z oceną pozytywną
z wyróżnieniem będą awansować w pierwszej kolejności. Ze strony Związku podnoszono, że brak jest mechanizmu powiązania oceny pozytywnej z awansem. Według Prokuratora Zalewskiego, prokuratorzy będą mogli domagać się dołączenia do akt informacji na temat osiąganych przez siebie sukcesów w prowadzonych śledztwach, względnie wygranych środków odwoławczych. Będą mieli zatem wpływ na treść tej oceny. Jest to rozwiązanie samomotywujęce do pracy. Są już szczątkowe zręby tego projektu, które zostaną przekazane ZZPiPP RP. Prokurator Krajowy ma kompleksowy pomysł na uregulowanie tej kwestii ale nie zostało to jeszcze przelane w całości na papier. Prokuratura Krajowa dysponuje formularzem francuskim do ocen okresowych, który jest już przetłumaczony i zostanie również przekazany. Pan prokurator Edward Zalewski oznajmił, iż nie byłby zwolennikiem ocen okresowych, gdyby wprowadzenie tego systemu spowodowało rozrośnięcie kadrowe nadzoru. Oświadczył również, że to on sam jest pomysłodawcą ocen okresowych. Rozumie argumenty znane mu
z Uchwały VI Krajowego Zjazdu Delegatów ZZPiPP RP z 20 listopada 2009 r. ale ich nie podziela i będzie przekonywał o słuszności proponowanych przez niego rozwiązań. Oświadczył, że prace nad nowelą do USP zostały wstrzymane na jego wniosek, gdyż potrzebował czas na przygotowanie rozporządzenia w/s ocen okresowych. Na wniosek reprezentujących Radę Główną wyraził zgodę na uczestniczenie w pracach zespołu przygotowującego rozporządzenie przedstawiciela Związku Zawodowego. Współpraca będzie odbywać się poprzez przekazywanie drogą elektroniczną dokumentów oraz udział
w posiedzeniach zespołu. Po opracowaniu projekt zostanie przekazany do konsultacji społecznych. W toku wywodu na temat ocen okresowych Prokurator Krajowy zadał pytanie dlaczego asesorzy pracują często lepiej niż prokuratorzy. Dlaczego po asesurze, ktoś nagle obniża drastycznie loty. Zdaniem Edwarda Zalewskiego jest tak dlatego, że asesorzy są kontrolowani i stale oceniani. Tak samo powinno być z prokuratorami.


4. Pismo z dnia 18 września 2010 r. w/s uposażeń pracowników administracji i obsługi
w prokuraturze
– opracowano już odpowiedź na to pismo i zostanie ona lada dzień przekazana Związkowi.
5. Wynagrodzenia Prokuratorów - zadano Panu Prokuratorowi Zalewskiemu pytanie
w związku z jego wywiadem w Rzeczpospolitej, w którym powiedział: „nie uda się to bez zagwarantowania prokuratorom zarobków na poziomie porównywalnym do tych, które mogą otrzymać, pracując jako prawnicy na wolnym rynku. Zdaję sobie sprawę, że będzie to proces długotrwały, ale będę o to walczył. Szczególnie zależy mi na podniesieniu wynagrodzeń prokuratorów z prokuratur rejonowych, gdyż to oni stanowią trzon prokuratury, prowadząc ponad 90 proc. postępowań przygotowawczych. Trzeba o nich dbać. Ja będę to robił.” Zapytano jakie kroki zamierza podjąć w związku z deklaracją. Prokurator Zalewski stwierdził, że w związku z jego sytuacją związaną z kandydowaniem trudno mu powiedzieć czy będzie miał na to wpływ. W odpowiedzi powtórzył również, że jest zdecydowanym zwolennikiem podniesienia wynagrodzeń prokuratorów.
6. Sprawy osobowe - poruszono sprawę naszej koleżanki, która ubiega się o powrót do Prokuratury po wypadku komunikacyjnym będąc obecnie osobą niepełnosprawną. Zwróciliśmy się do Pana Prokuratora Krajowego z prośbą o pomoc w tej sprawie. Zapewnił, że z jego strony istnieje dobra wola aby nasza koleżanka wróciła do służby. Musi jednak przedstawić stosowne zaświadczenie. Pan prokurator zapewnił, że Prokuratura Krajowa dołoży starań w znalezieniu odpowiedniej jednostki ale warunkiem przyjęcia jest zaświadczenie, że możliwe jest pełnienie służby przez osobę na wózku. W czasie dyskusji wskazywano na kazus sędziego, który porusza się na wózku. Podnoszono konieczność właściwego określenia zakresu obowiązków – dostosowanego do indywidualnych możliwości naszej koleżanki.
7. Wakaty na stanowiskach administracyjnych – jest około 150 wakatów. Jak wiadomo na te wakaty przeprowadzono w wielu miejscach procedury konkursowe. Osoby, które w tych procedurach zostały wybrane nie otrzymały jednak etatów. W wielu przypadkach wiązało się to np. z wcześniejszą rezygnacją z innej pracy. W roku 2010 nie przewiduje się dodatkowych etatów administracyjnych z uwagi na to, że w ubiegłym roku pozostało wolnych, nieobsadzonych 150 etatów, z których nie skorzystali prokuratorzy okręgowi i apelacyjni. Pan Prokurator Zalewski oświadczył, iż w związku z niewykorzystaniem tych etatów przez prokuratorów apelacyjnych i okręgowych z całej Polski, zostały one zabezpieczone na potrzeby przyszłej Prokuratury Generalnej.
W 2010 r. nie przewiduje się również wzrostu wynagrodzeń pracowników administracji. Na pytania dotyczące wynagrodzeń pracowników Pan Edward Zalewski odpowiedział, że nie dysponuje w tym zakresie wystarczającą wiedzą. Członkowie Rady wskazali problem
z naborem „zewnętrznym” na stanowiska urzędnicze. Procedury konkursowe dopuszczają nabór osób spoza Prokuratury z pominięciem pracowników już zatrudnionych o największym doświadczeniu. Chodzi o stanowiska w prokuraturach apelacyjnych na które rekrutowani są urzędnicy dotąd nie zatrudnieni w prokuraturze, co odbywa się ze szkodą dla osób pracujących w niej wiele lat.
8. Analitycy kryminalni – Pan Prokurator Krajowy widzi funkcjonowanie tej grupy zawodowej
w prokuraturze głównie przy Wydziałach PZ. Analityk kryminalny odegrał niebagatelną rolę przy sprawie „piłkarskiej.” Prokuratorzy nie często korzystają z pomocy analityków. Mogą również korzystać z analiz przeprowadzanych przez właściwe wydziały KWP. O tym, że analitycy są zbędni i mogliby pracować jako pracownicy sekretariatów usłyszał od wielu prokuratorów okręgowych.
9. Prokuratorzy delegowani – Pan Prokurator Krajowy podtrzymał swoją deklarację o chęci zakończenia długoletnich delegacji poprzez nadawanie tytułów prokuratorom delegowanym – tym, którzy się sprawdzili w służbie. Stwierdził, że delegacja nie służy niezależności bo rodzi ryzyko nacisków przy wykorzystaniu obawy o nieprzedłużenie delegacji.
10. Brak regresu w stosunku do prokuratorów z tytułu orzeczenia w wyniku skargi na przewlekłość – podniesiono kwestię pisma dyrektora Biura Prezydialnego Prokuratury Krajowej – Pana prokuratora Lucjana Nowakowskiego, z którego wynika, że regres nie przysługuje. Edward Zalewski był zaskoczony. Nie znał tego stanowiska. Zapowiedział zapoznanie się z nim. Podniesiono, że jest to o tyle istotne, że wielu prokuratorów w Polsce przystępuje do ubezpieczeń. Być może niecelowo. Z wypowiedzi prokuratora Zalewskiego wynika, że jest zwolennikiem regresu w przypadkach ewidentnie zawinionej przewłoki. Podał przykład prokuratora, który sam z własnej kieszeni zapłacił kwotę zasądzoną w wyniku skargi.

ZZPiP/AS