Minister Sprawiedliwości wyznaczył nowe terminy poszczególnych części egzaminu notarialnego w 2013 roku. Tegoroczny egzamin nie będzie obejmował zadania polegającego na rozwiązaniu testu.

Minister Sprawiedliwości wyznaczył nowy termin egzaminu notarialnego w 2013 roku. I tak, zdający rozpoczną 5 listopada 2013 r. o godz. 10.00. W tym dniu będą rozwiązywać zadanie polegające na opracowaniu pierwszego projektu aktu notarialnego oraz opinii prawnej. Druga część egzaminu odbędzie się dzień później tj. 6 listopada 2013 r. o godz. 10.00, a zdający będą rozwiązywać zadanie polegające na opracowaniu drugiego projektu aktu notarialnego.

Do egzaminu notarialnego mogą przystąpić osoby, które ukończyły aplikację notarialną oraz kandydaci, o których mowa w art. 12 § 2 i 2a ustawy- Prawo o notariacie w brzmieniu ustalonym przez tzw. ustawę deregulacyjną.

Osoby, o których mowa w art. 12 § 2 i 2a ustawy powinny złożyć wnioski o dopuszczenie do egzaminu notarialnego w terminie do dnia 21 września 2013 r. Jak informuje resort sprawiedliwości pomimo, iż termin ten wypada w dzień ustawowo wolny od pracy, nie podlega wydłużeniu do dnia 23 września 2013 r. i nie ma do niego zastosowania art. 57 § 4 k.p.a.

Z kolei osoby, które odbyły aplikację notarialną powinny złożyć wnioski o dopuszczenie do egzaminu w terminie do dnia 15 października 2013 r.

Do wniosku o dopuszczenie do egzaminu notarialnego należy dołączyć:

I. w przypadku osób, które odbyły aplikację notarialną:

  • zaświadczenie o odbyciu aplikacji notarialnej,
  • oryginał dowodu uiszczenia opłaty za egzamin notarialny.

II. w przypadku osób, o których mowa w art. 12 § 2 i 2a ustawy- Prawo o notariacie, w brzmieniu ustalonym przez tzw. ustawę deregulacyjną:

  • kwestionariusz osobowy,
  • życiorys,
  • oryginał dowodu uiszczenia opłaty za egzamin notarialny,
  • 3 zdjęcia zgodnie z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych,
  • kopię dokumentu potwierdzającego ukończenie wyższych studiów prawniczych w Rzeczypospolitej Polskiej i uzyskanie tytułu magistra lub zagranicznych studiów prawniczych uznanych w Rzeczypospolitej Polskiej,

oraz w zależności od przesłanek uprawniających do przystąpienia do egzaminu:

  • dokument zaświadczający posiadanie stopnia naukowego doktora nauk prawnych lub zdanie odpowiednio egzaminu: sędziowskiego, prokuratorskiego, adwokackiego, radcowskiego lub komorniczego w Rzeczypospolitej Polskiej,
  • dokumenty zaświadczające co najmniej 4-letni okres zatrudnienia w Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w art. 12 § 2 pkt 2, na stanowiskach referendarza sądowego, starszego referendarza sądowego, asystenta prokuratora lub asystenta sędziego, a w przypadku osób, które wykonywały w Sądzie Najwyższym, Trybunale Konstytucyjnym zadania odpowiadające czynnościom asystenta sędziego – również dokumenty określające zakres ich obowiązków,
  • dokumenty zaświadczające co najmniej 4-letni okres zatrudnienia, o którym mowa w art. 12 § 2a, oraz zakres obowiązków związany z wykonywaniem zadań odpowiadających czynnościom asystenta sędziego w międzynarodowym organie sądowym, w szczególności w Trybunale Sprawiedliwości Unii Europejskiej lub Europejskim Trybunale Praw Człowieka,
  • dokumenty zaświadczające co najmniej 4-letni okres zatrudnienia w Rzeczypospolitej Polskiej lub wykonywania na podstawie umów cywilnoprawnych w kancelarii notarialnej w Rzeczypospolitej Polskiej wymagających wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związanych z czynnościami wykonywanymi przez notariusza,
  • dokumenty potwierdzające zatrudnienie na stanowisku radcy lub starszego radcy Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa,
  • dokumenty zaświadczające co najmniej 4-letni okres zatrudnienia w Rzeczypospolitej Polskiej w urzędach organów władzy publicznej i wykonywania w Rzeczypospolitej Polskiej wymagających wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związanych ze świadczeniem pomocy prawnej na rzecz tych urzędów,
  • dokument zaświadczający o ukończeniu aplikacji legislacyjnej oraz dokumenty zaświadczające co najmniej 4-letni okres zatrudnienia w urzędach organów władzy publicznej lub w państwowych jednostkach organizacyjnych w Rzeczypospolitej Polskiej i wykonywania wymagających wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związanych z tworzeniem projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego w tych urzędach lub jednostkach.

Ministerstwo Sprawiedliwości informuje, że wobec zmiany art. 12 § 2 ustawy - Prawo o notariacie, dokonanej ustawą o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów, zniesiona została możliwość zdawania egzaminu notarialnego w zakresie uzupełniającym przez osoby, które zdały egzamin sędziowski, prokuratorski, adwokacki lub radcowski.

Ponadto zgodnie z art. 74a § 2 ustawy - Prawo o notariacie w brzmieniu ustalonym przez tzw. ustawę deregulacyjną, osoby, o których mowa w art. 12 § 2 i 2a, które nie mają miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, składają wniosek w siedzibie wybranej izby notarialnej- wskazuje resort w komunikacie.

Ministerstwo informuje jednocześnie, ze komisja egzaminacyjna, właściwa dla obszaru właściwości izby notarialnej we Wrocławiu, zmieniła swą siedzibę i obecnie mieści się pod adresem Pl. Św. Macieja 21/2B, 50-244 Wrocław.

W pozostałym zakresie, tj. w odniesieniu do właściwości i siedzib pozostałych komisji egzaminacyjnych oraz opłaty egzaminacyjnej, ogłoszenie o egzaminie notarialnym opublikowane przez resort sprawiedliwości w dniu 22 kwietnia 2013 r., pozostaje aktualne- czytamy w komunikacie.

Zobacz :Egzamin notarialny w 2013 roku - informacje

Źródło:MS

Zobacz także:

Egzaminy zawodowe