Stowarzyszenie Sędziów Polskich "Iustitia", Ogólnopolskie Stowarzyszenie Referendarzy Sądowych i Ogólnopolskie Stowarzyszenie Asystentów Sędziów zwróciły się wspólnie do Marszałka Sejmu RP o pilne podjęcie prac legislacyjnych w celu uproszczenia procedury nadawania orzeczeniom klauzul wykonalności.

W świetle niedawnego orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, przepisy dotyczące nadawania orzeczeniom klauzul wykonalności stały się bardzo skomplikowane. W obliczu tego, Stowarzyszenie Sędziów Polskich "Iustitia", Ogólnopolskie Stowarzyszenie Referendarzy Sądowych i Ogólnopolskie Stowarzyszenie Asystentów Sędziów zdecydowały się wystąpić do Marszałka Sejmu RP o uproszczenie procedury.

Apel do Marszałka Sejmu RP

Stowarzyszenia zwróciły się o podjęcie prac legislacyjnych mających na celu uproszczenie procesu windykacji należności na etapie postępowania klauzulowego. Podnoszą, iż skutkiem wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 22 listopada 2010 roku, sygn. P 28/08 jest konieczność wydawania przez sąd postanowienia wraz z uzasadnieniem w każdym przypadku nadawania klauzuli wykonalności orzeczeniu sądowemu. Zwracają uwagę na fakt, iż większość wydawanych w Polsce orzeczeń wykonalnych w drodze egzekucji to nakazy zapłaty w postępowaniu upominawczym.

Biorąc pod uwagę, że prawomocny nakaz zapłaty z założenia obejmuje roszczenia bezsporne, oznacza to, że sąd wydając odrębne postanowienie co do nadania klauzuli wykonalności podejmuje czynności nie wnoszące żadnej wartości dodanej z punktu widzenia stosunków społeczno-gospodarczych oraz o wątpliwym uzasadnieniu jurydycznym.

Zdaniem apelujących, powyższe prowadzi do spowolnienia pracy sądów, zwłaszcza w postępowaniach zmierzających do windykacji długu pieniężnego, a co za tym idzie do powiększenia zatorów płatniczych w gospodarce.

Apel do Ministra Sprawiedliwości

Zaapelowano także do Ministra Sprawiedliwości o uchylenie tych przepisów rozporządzenia z dnia 23 lutego 2007 r. Regulamin urzędowania sądów powszechnych (Dz.U. Nr 38 poz. 249 ze zm.), które naruszają zasadę hierarchii źródeł prawa (art. 92 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej) oraz tych, które zostały wydane z przekroczeniem zakresu upoważnienia przewidzianego w art. 41 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. Nr 98, poz. 1070 ze zm.) i rozpoczęcie prac nad wprowadzeniem ich do porządku prawnego we właściwym akcie normatywnym.

RO/źródło:IUSTITIA

Zobacz także:

Iustitia chce odpolitycznieniaTK

''Iustitia'' w sprawie aplikantów sędziowskich