Rzecznik Praw Obywatelskich w wystąpieniu do Ministerstwa Sportu i Turystyki zwróciła uwagę na konieczność uregulowania wprost w ustawie kwestii odpowiedzialności biura podróży za szkodę polegającą na zmarnowaniu urlopu klienta.

Zagadnienie odpowiedzialności biura podróży za szkodę niemajątkową w postaci zmarnowanego urlopu podczas podróży turystycznej w ostatnim czasie było rozstrzygane w orzecznictwie Sądu Najwyższego, w tym m.in. w uchwale z dnia 19 listopada 2010 r. w której SN uznał, że art. 11a ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych może być podstawą odpowiedzialności organizatora turystyki za szkodę niemajątkową w postaci tzw. zmarnowanego urlopu.

W doktrynie na tle przedstawionego zagadnienia wskazuje się że dla bieżących potrzeb rozstrzygania przez sądy powszechne spraw dotyczących tzw. zmarnowanego urlopu orzeczenia Sądu Najwyższego są wystarczającą pomocą.

Jednakże zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich zagadnienie odpowiedzialności biura podróży za szkodę polegającą na zmarnowanym urlopie powinno zostać wprost uregulowane w ustawie o usługach turystycznych.

Zobacz: RPO: Wyższa stawka VAT na e-booki przeczy zasadzie równości

Regulacja taka z punktu widzenia konsumenta będzie miała ochronny charakter, spowoduje mianowicie uzupełnienie jego wiedzy i orientacji o przysługującym mu roszczeniach w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania umowy o świadczenie usług turystycznych- uważa RPO.

Dalej wskazuje, iż obecnie wiedza ta jest rekonstruowana jedynie na podstawie orzeczeń sądowych, które są znane profesjonalistom, ale już niekoniecznie klientom biur podróży.

W związku z powyższym Rzecznik Praw Obywatelskich postuluje dokonanie odpowiednich zmian w ustawie o usługach turystycznych.

PS/źródło:RPO

Zobacz także:

RPO: Status osoby kończącej aplikację musi zostać uregulowany

RPO: Sędziowie i prokuratorzy muszą szkolić się z praw człowieka