Rada Ministrów na posiedzeniu w dniu 19 marca 2013 r. przyjęła projekt nowelizacji niektórych ustaw dotyczących praw pasażerów podróżujących drogą morską i drogą wodną śródlądową, który wdraża do polskiego prawa unijne regulacje.

Projekt wdraża przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) 1177/2010 z listopada 2010 r. dotyczące praw pasażerów podróżujących drogą morską i drogą wodną śródlądową oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) 2006/2004.

Zobowiązuje ono państwa członkowskie do wyznaczenia organów odpowiedzialnych za egzekwowanie przepisów w nim zawartych i dotyczących wykonywania usług przewozu pasażerskiego i rejsów wycieczkowych po morzu lub wodach śródlądowych z portów położonych na ich terytorium oraz usług przewozu z państwa trzeciego do takich portów. Nakłada także obowiązek ustanowienia przepisów określających sankcje za naruszenie przepisów rozporządzenia.

Zobacz: Zmiany opłat lotniskowych

Ze względu na brak w transporcie morskim i wodnym śródlądowym urzędu centralnego, projekt zakłada, że egzekwowaniem przepisów zajmować się będą właściwi terytorialnie dyrektorzy urzędów morskich i urzędów żeglugi śródlądowej. Skargi pasażerów rozpatrywać będzie natomiast jeden, wskazany w drodze rozporządzenia, dyrektor urzędu morskiego oraz jeden dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej.

Ponadto wyraźnie wskazano, że organem upoważnionym do kontroli zgodności działalności prowadzonej przez organizatorów wyjazdów grupowych lub pośredników turystycznych z przepisami rozporządzenia 1177/2010 jest marszałek województwa.

Zobacz: Opłaty wchodzące w cenę biletu lotniczego muszą być dokładnie podane

Za naruszenie enumeratywnie wymienionych przepisów rozporządzenia 1177/2010 przewidziano karę pieniężną wymierzaną przez właściwego dyrektora urzędu morskiego, urzędu żeglugi śródlądowej lub marszałka województwa w drodze decyzji administracyjnej - do równowartości 10 000 SDR (Special Drawing Rights - Specjalne Prawo Ciągnienia określane przez MFW, obecnie ok. 50 000 PLN).

Ponadto projekt przewiduje zmianę ustawy Kodeks morski mającą na celu zapewnienie ich zgodności ze standardami ochrony pasażerów przewidzianymi w tym rozporządzeniu.

PS/źródło:KPRM

Zobacz także:

ETS: Odwołanie lotu może rodzić roszczenie o zadośćuczynienie