Przyjęty przez rząd wieloletni plan finansów państwa przewiduje dokonanie poczynając od 2011 roku podwyżki stawek VAT. W opinii PKPP Lewiatan w swojej propozycji rząd nie uwzględnił kosztów, które część przedsiębiorstw będzie musiała ponieść w związku z tą zmianą.

W związku z powyższym PKPP Lewiatan przeprowadził w połowie sierpnia krótki sondaż wśród swoich firm członkowskich, którego wyniki przedstawił podczas konferencji w dniu 24 sierpnia 2010 roku.

Konsekwencji podwyżek VAT dla przedsiębiorców jest kilka. Zdaniem Lewiatana należą do nich przede wszystkim jednorazowe wydatki administracyjne i/lub informatyczne, które zdaniem prawie połowy respondentów znacząco wpłyną na rentowność sprzedaży, jako źródło dodatkowych kosztów. Wydatki te związane będą z koniecznością wprowadzenia nowych stawek do systemów informatycznych, rozmieszczenia na produktach nowych metek towarowych oraz drukiem i upowszechnieniem nowych cenników.

Również prawie połowa ankietowych przedsiębiorców oczekuje zwiększenia w wyniku podwyżek stawek VAT presji kosztowej w ich działalności. Oczekują, że ich dostawcy mogą zwiększać ceny swoich produktów bardziej niż na to wskazywałyby same podwyżki VAT.

Lewiatan wskazuje także na problem stałych cen w kontraktach z przetargów publicznych, który dotyczy firm realizujących wieloletnie umowy na realizację usług po wygranych przetargach w ramach zamówień publicznych. PKPP Lewiatan przypomina, że wzrost stawek VAT w Polsce nie prowadzi do automatycznej waloryzacji cen brutto w takich umowach. Niskie marże w takich umowach mogą nie wystarczyć dla pokrycia zwiększonych kosztów realizacji usług i prowadzić do trwałej nierentowności wykonawców.

Ankieta Lewiatana nie potwierdziła natomiast obaw o kształtowanie się popytu ze strony ostatecznych odbiorców.

W konkluzjach Lewiatan wskazuje, iż rząd powinien zadbać o minimalizację wszelkich niezamierzonych ubocznych skutków podwyżek VAT.

PS/PKPP Lewiatan