Parlament Europejski podczas sesji plenarnej 10 lutego 2010 r. przeprowadził debatę w sprawie zastosowania skanerów ciała wykorzystujących technologię promieni rentgenowskich do wykrywania przedmiotów ukrywanych przez pasażerów podczas kontroli w portach lotniczych.

Po udaremnionej pod koniec grudnia 2009 r. próbie ataku terrorystycznego w samolocie linii pasażerskich KLM lecącym z Amsterdamu do Nowego Jorku, niektóre państwa członkowskie UE zaczęły wprowadzać na dużą skalę skanery ciała.

Stosowanie tych urządzeń budzi wątpliwości odnośnie do ochrony prywatności, ponieważ obraz uzyskiwany przez skaner ujawnia intymne szczegóły ciała. Ponadto nie do końca rozpoznany jest wpływ skanerów na zdrowie ludzkie, zwłaszcza w przypadku osób często podróżujących liniami lotniczymi. Te kwestie były przedmiotem debaty plenarnej PE, a wcześniej, 27 stycznia 2010 r., dyskusji w komisji PE ds. wolności obywatelskich, sprawiedliwości i spraw wewnętrznych (LIBE).

Eurodeputowani zgłosili wiele zastrzeżeń natury technicznej, finansowej (wysoki koszt urządzeń), zdrowotnej i etycznej. Jednocześnie podkreślili, że – po wyjaśnieniu wątpliwości - zastosowanie skanerów powinno mieć charakter ujednolicony i dotyczyć wszystkich państw członkowskich UE. Zalecili przygotowanie przez Komisję Europejską sprawozdania w tej sprawie. Komisarz ds. transportu Siim Kallas zapowiedział przedstawienie w kwietniu 2010 r. raportu w sprawie stosowania skanerów w portach lotniczych w Unii Europejskiej.



FWS/PE/AS