Helsińska Fundacja Praw Człowieka zainterweniowała w sprawie usług telekomunikacyjnych świadczonych przez serwis internetowy.

Helsińska Fundacja Praw Człowieka zwróciła się do Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej Pani Anny Streżyńskiej, Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Pani dr Małgorzaty Krasnodębskiej - Tomkiel oraz do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych Pana Michała Serzyckiego, z prośbą o podjęcie stosownych działań w związku z funkcjonowaniem serwisu WYKRECNUMER świadczącego usługi telekomunikacyjne za pośrednictwem technologii telefonii internetowej (VoIP – Voice Over Internet Protocol).

Sprawa ta została opisana przez dziennik „Metro” w nr 1622 z dnia 17-19 lipca 2009 r. Dziennikarze „Metra” zarzucili wspomnianemu serwisowi, że poza możliwością dokonywania połączeń za pośrednictwem telefonii internetowej, udostępnia bezpłatnie usługę umożliwiającą podszywanie się pod dowolny numer telefonu, co może być niezgodne z prawem.

Pomimo braku w przepisach ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2004 r. Nr 171, poz. 1800 z późn. zm.) przepisu wprost zakazującego prezentację dowolnego numeru telefonu w innych telefonach, w ocenie Fundacji w opisywanym przypadku mogło dojść do nadużycia wolności komunikowania się określonej w art. 49 Konstytucji RP.

HFPC/AS

Zobacz także:

Bezpieczeństwo usług telekomunikacyjnych