Trybunał Konstytucyjny orzekł, że ustawa o przygotowaniu turnieju Euro 2012 nie znajduje zastosowania do infrastrukturalnych przedsięwzięć, które nie zostały rozpoczęte przed turniejem Euro 2012. Z kolei w odniesieniu do przedsięwzięć w toku, które zostały objęte decyzją lokalizacyjną, stosuje się ogólne przepisy prawa.

Zakwestionowany przez Prezydenta RP akt stanowił o możliwości stosowania przepisów ustawy z dnia 7 września 2007 r. o przygotowaniu turnieju Euro 2012, także do przedsięwzięć Euro 2012 niezrealizowanych przed rozpoczęciem turnieju. Zakwestionowana ustawa miała wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia z mocą od dnia 8 czerwca 2012 r.

Przed przystąpieniem do merytorycznej oceny zaskarżonych przepisów Trybunał Konstytucyjny odniósł się do ustawy o przygotowaniu turnieju Euro 2012 i stwierdził, że została ona pomyślana jako ustawa specjalna. Specjalny charakter ustawy o przygotowaniu turnieju Euro 2012 wyraża się w tym, że celem ustawy jest zrealizowanie określonego zadania - przygotowanie turnieju, a normy w niej wyrażone służą realizacji tego zadania- podkreślił Trybunał.

Zobacz: Co z infrastrukturą sportową po EURO?

Ustawa zmieniająca, w stosunku do przedsięwzięć infrastrukturalnych, zakwalifikowanych jako przedsięwzięcia EURO 2012 i nierozpoczętych przed turniejem, z mocą wsteczną nakazywała kwalifikować czynności dokonane po 8 czerwca 2012 r. jako zgodne z ustawą. Prawodawca tym samym nakazał stosować przepisy ustawy o przygotowaniu do turnieju Euro 2012 od momentu, który ustalono dopiero w ustawie zmieniającej. Trybunał Konstytucyjny stwierdził zatem naruszenie zasady lex retro non agit.

Trybunał Konstytucyjny wziął pod uwagę w szczególności, że rezultat zabiegu legislacyjnego polegającego na legalizacji ustawą zmieniającą określonych czynności z mocą wsteczną jest wysoce niekorzystny dla jednostek innych niż inwestorzy przedsięwzięć Euro 2012.

Zobacz: Prezydent kieruje nowelizację ustawy o EURO 2012 do TK

Co więcej, jak wskazał Trybunał, ustawa zmieniająca, w stosunku do przedsięwzięć infrastrukturalnych, zakwalifikowanych jako przedsięwzięcia EURO 2012, będących w toku, nakazywała stosować przepisy ustawy o przygotowaniu do turnieju Euro 2012, rozstrzygając zarazem w sposób niejednoznaczny i niekomunikatywny skomplikowany problem intertemporalny jaki powstał na gruncie ustawy o przygotowaniu turnieju Euro 2012. W związku z powyższym Trybunał Konstytucyjny stwierdził naruszenie zasady zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa.

Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że ustawa zmieniająca nie służy realizacji przedsięwzięć infrastrukturalnych, które są potrzebne do przeprowadzenia turnieju Euro 2012. Turniej się bowiem rozpoczął i zakończył.

PS/źródło:TK

Zobacz także:

TK: Syndyk musi posiadać licencję