W dniu 31 maja 2011 roku Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz o zapewnieniu bezpieczeństwa w związku z organizacją Turnieju Finałowego UEFA 2012. Nowelizacja ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas Turnieju.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, a także o zapewnieniu bezpieczeństwa w związku z organizacją Turnieju Finałowego UEFA EURO 2012, ma za zadanie zapewnić bezpieczeństwo i porządek publiczny podczas Turnieju, ale także zapobiegać popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz wzmocnić możliwości wykrywania i ścigania ich sprawców. Zgodnie z projektem, policja będzie mogła pobierać, uzyskiwać, gromadzić, przetwarzać, sprawdzać i wykorzystywać informacje, w tym dane osobowe. Chodzi o dane o osobach mogących stwarzać, lub stwarzających, zagrożenie dla bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas turnieju. Chodzi również o dane uzyskane lub przetwarzane przez inne organy, służby i instytucje państwowe, a także dane uzyskane lub przetwarzane przez organy ścigania innych państw. Takie dane będą mogły być wykorzystywane bez wiedzy i zgody tych osób. Będzie je można przetwarzać maksymalnie do końca października 2012 r.

Police screening

W przedłożonym projekcie przewidziano także przepisy dotyczące tzw. police screening. Oznacza to, że Policja będzie mogła dokonywać sprawdzeń osób ubiegających się o akredytację UEFA, umożliwiającą wstęp do określonych stref. Akredytacja UFEA to indywidualne i niezbywalne prawo wstępu do stref czy sektorów na jednym lub więcej stadionach, na których będą rozgrywane mecze piłki nożnej w ramach Euro 2012 lub do innych obiektów użytkowanych przez UEFA. Proponowane sprawdzenie umożliwi ograniczenie dostępu do tych rejonów osobom, które w opinii Policji nie powinny mieć do nich dostępu.

Przedłużenie czasu pracy funkcjonariuszy


Zaproponowano także przepisy, które umożliwią przedłużenie czasu służby funkcjonariuszy: Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu. Przewidziano możliwość wypłacenia rekompensaty funkcjonariuszom, których czas służby został przedłużony w związku z zapewnieniem bezpieczeństwa lub porządku publicznego.

Niebezpieczne przedmioty i fałszywe alarmy

Zdecydowano, że każda osoba, która w miejscu publicznym posiada nóż, maczetę lub inny niebezpieczny przedmiot i wykazuje zamiar ich użycia w celu popełnienia przestępstwa będzie podlegać karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny. W przypadku popełnienia wykroczenia z użyciem tych przedmiotów zostanie orzeczony ich przepadek, nawet jeśli nie były one własnością sprawcy. Propozycja ta jest odpowiedzią na tzw. ustawki pseudokibiców. Projekt reguluje również kwestie konsekwencji prawnych wobec osób powodujących fałszywym alarmem lub nieprawdziwą informacją interwencję służb porządkowych..

Identyfikacja osób

Zaproponowano, aby wszystkie obiekty, na których prowadzone będą mecze piłki nożnej zostały wyposażone w kompatybilne elektroniczne systemy służące do: identyfikacji osób, sprzedaży biletów, kontroli przebywania w miejscu i w czasie trwania meczu piłki nożnej, kontroli dostępu do określonych miejsc oraz weryfikacji informacji o zastosowanych zakazach (dotychczas obowiązek ten dotyczył wyłącznie rozgrywek Ekstraklasy). Projekt ma pozwolić też na to by wojewoda mógł przerwać imprezę masową, jeśli dalszy jej przebieg może zagrozić życiu lub zdrowiu lub mieniu wielu osób, a działania podejmowane przez jej organizatora nie gwarantują bezpieczeństwa i porządku publicznego. Projekt przewiduje również przestępstwo wdarcia się na teren imprezy masowej w trakcie jej trwania.

Rozprawy odmiejscowione

Bardzo ważnym rozwiązaniem jest wprowadzenie tzw. rozprawy odmiejscowionej. Oznacza to, że ujętego sprawcy nie trzeba będzie doprowadzać do sądu, jeśli np. na stadionie będzie miał zagwarantowane uczestnictwo we wszystkich czynnościach sądowych. Rozprawy odmiejscowione muszą być prowadzone z wykorzystaniem urządzeń gwarantujących przesyłanie na odległość obrazu i dźwięku do dyżurującego sędziego w budynku sądu. Takie rozwiązanie ma przyspieszyć karanie za chuligańskie wybryki na stadionach. Projekt uwzględnia też zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych do 3,5 % na imprezach masowych nie będących imprezami podwyższonego ryzyka.Ponadto wprowadzono zapisy, które umożliwią stosowanie zakazu wstępu na wszystkie imprezy masowe. Zmieniono zapisy dotyczące wydawania, przez organizatora imprezy masowej, zakazu klubowego.

Projekt rozszerza również odpowiedzialność organizatora imprezy masowej o przepisy umożliwiające ukaranie organizatora za nienależyte zapewnienie bezpieczeństwa imprezy masowej między innymi w zakresie: ochrony porządku publicznego, zabezpieczenia pod względem medycznym oraz odpowiedniego stanu technicznego obiektów budowlanych wraz ze służącymi instalacjami i urządzeniami technicznymi.

RO/źródło: KPRM

Zobacz także:

NIK o przygotowaniach do EURO 2012

Rozprawa odmiejscowiona - projekt specustawy dot. bezpieczeństwa na EURO 2012

Sprawozdanie z realizacji EURO 2012