Prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelizację ustawy o transporcie kolejowym, która dostosowuje polskie prawo do unijnej dyrektywy dotyczącej interoperacyjności systemu kolei w UE.

Dzięki postanowieniom tej dyrektywy ma nastąpić poprawa konkurencyjności sektora kolejowego w stosunku do innych rodzajów transportu.

W noweli uregulowano kwestie związane z dopuszczaniem do eksploatacji wyrobów oraz części systemu kolei w celu osiągnięcia interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej, prowadzeniem krajowego rejestru infrastruktury kolejowej oraz certyfikowaniem podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie wagonów towarowych.

W ustawie określono między innymi, że warunkiem dopuszczenia do eksploatacji budowli i urządzeń, mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu klejowego, jest uzyskanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji wydanego dla pierwszego egzemplarza.

Decyzje w sprawach dotyczących wydania, odmowy lub cofnięcia świadectwa będzie podejmować Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Kolejne egzemplarze danego typu budynków lub urządzeń będą dopuszczane do użytku na podstawie odpowiedniej deklaracji zgodności z pierwszym egzemplarzem, wydawanej przez producenta.

Ponadto nowelizacja rozszerza na wszystkie linie kolejowe, a nie tylko te o znaczeniu państwowym, zakres stosowania przepisów określających szczególne zasady i warunki przygotowania inwestycji dotyczących linii kolejowych.

PS/źródło:KPRP

Zobacz także:

Trójpak energetyczny wchodzi w życie