Prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelizację ustawy o transporcie kolejowym, która dostosowuje polskie prawo do unijnej dyrektywy dotyczącej interoperacyjności systemu kolei w UE.
Dzięki postanowieniom tej dyrektywy ma nastąpić poprawa konkurencyjności sektora kolejowego w stosunku do innych rodzajów transportu.
W noweli uregulowano kwestie związane z dopuszczaniem do eksploatacji wyrobów oraz części systemu kolei w celu osiągnięcia interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej, prowadzeniem krajowego rejestru infrastruktury kolejowej oraz certyfikowaniem podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie wagonów towarowych.
W ustawie określono między innymi, że warunkiem dopuszczenia do eksploatacji budowli i urządzeń, mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu klejowego, jest uzyskanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji wydanego dla pierwszego egzemplarza.
Decyzje w sprawach dotyczących wydania, odmowy lub cofnięcia świadectwa będzie podejmować Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Kolejne egzemplarze danego typu budynków lub urządzeń będą dopuszczane do użytku na podstawie odpowiedniej deklaracji zgodności z pierwszym egzemplarzem, wydawanej przez producenta.
Ponadto nowelizacja rozszerza na wszystkie linie kolejowe, a nie tylko te o znaczeniu państwowym, zakres stosowania przepisów określających szczególne zasady i warunki przygotowania inwestycji dotyczących linii kolejowych.
PS/źródło:KPRP
Zobacz także: