W dniu 3 lipca 2012 roku Trybunał Konstytucyjny rozpoznał wniosek Prezydenta RP dotyczący niektórych przepisów nowelizujących ustawę o zarządzaniu kryzysowym, uznając kwestionowane przepisy za zgodne z konstytucją.

Trybunał Konstytucyjny nie podzielił zarzutu dotyczącego braku udziału Prezydenta w procedurach tworzenia Krajowego Planu Zarządzania Kryzysowego, sporządzania Raportu o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego, przyjmowania Narodowego Programu Ochrony Infrastruktury Krytycznej oraz wprowadzania stopni alarmowych w przypadku zagrożenia atakiem o charakterze terrorystycznym lub sabotażowym i orzekł, że kwestionowane przepisy są zgodne z konstytucją.

Odnosząc się do zarzutów dotyczących formy prawnej, w jakiej przyjmowany jest Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego oraz Narodowy Program Ochrony Infrastruktury Krytycznej, Trybunał wskazał, że dokumenty te nie wykazują cech aktu o charakterze normatywnym.

Zobacz: TK: Zniesienie awansu poziomego sędziów konstytucyjne

Ponadto zdaniem Trybunału, art. 5b ust. 1 punkt 4 ustawy o zarządzaniu kryzysowym, zgodnie z którym dyrektor Rządowego Centrum Bezpieczeństwa informuje właścicieli i posiadaczy o ujęciu w wykazie infrastruktury krytycznej ich obiektów, instalacji lub urządzeń jest zgodny z konstytucją.

Zobacz: TK orzekł w sprawie wysokości opłaty egzekucyjnej

Trybunał stwierdził, iż z uwagi na szczególne znaczenie infrastruktury krytycznej dla bezpieczeństwa państwa i jego obronności, usprawiedliwione jest pozbawienie właścicieli i posiadaczy obiektów, instalacji i urządzeń ujętych w wykazie prawa odwołania w razie umieszczenia obiektu, instalacji lub urządzenia w wykazie infrastruktury krytycznej.

PS/źródło:TK

Zobacz także:

TK: Poprawka Rockiego niekonstytucyjna

TK: Przepisy dotyczące stosowania środków przymusu bezpośredniego niekonstytucyjne