Poczta Polska dostarczała przesyłki nieterminowo – uznała Prezes UOKiK i nakazała zmianę dotychczasowej praktyki oraz nałożyła na przedsiębiorcę blisko 7 mln zł kary. Swoje działania muszą zmienić również – Aster, Dialog i Tele2, które ograniczały prawa odbiorców usług telekomunikacyjnych. Za nieuczciwe praktyki zapłacą łącznie ponad 7 mln zł kary.



Podpisując umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych konsumenci otrzymują dokument potwierdzający ich prawa i jednocześnie informujący o obowiązkach obu stron. Wysyłając list, paczkę, pocztówkę – mimo braku formalnego dokumentu – również dochodzi do zawarcia kontraktu, na mocy którego operator pocztowy zobowiązuje się do dostarczenia przesyłki na określonych warunkach. Niestety jak pokazuje praktyka zarówno w pierwszym przypadku, jak i w drugim często dochodzi do ograniczania praw klientów i jednocześnie zmniejszania obowiązków świadczących usługi.
Na podstawie posiadanych informacji Urząd uznał, że w 2007 roku Poczta nie dotrzymywała określonych prawem minimalnych wskaźników terminowości w przypadku: listów priorytetowych dostarczanych następnego dnia po wysłaniu oraz wszystkich listów zwykłych, paczek priorytetowych i zwykłych. Prezes UOKiK uznała, że konsumenci mogli być narażeni na niedogodności w związku z niedostarczeniem przesyłek w określonym czasie. Poczta Polska musi zmienić kwestionowaną praktykę, na przedsiębiorcę została również nałożona kara w wysokości 6,6 mln zł.
Ponadto w ostatnich dniach Prezes UOKiK wydała cztery decyzje przeciwko przedsiębiorcom telekomunikacyjnym. Są one wynikiem kontroli regulaminów, umów oraz cenników stosowanych przez alternatywnych operatorów – prezentowanej w grudniu ubiegłego roku. Urząd stwierdził, że Toya, Aster, Dialog i Tele2 stosowały niezgodne z prawem postanowienia umowne niekorzystne dla konsumentów. Wszystkim spółkom Urząd nakazał zmianę kwestionowanych praktyk i nałożył na trzy ostatnie łącznie ponad 7 mln zł kary.

Decyzje nie są prawomocne. Przedsiębiorcom przysługuje prawo odwołania do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK/AS

Zobacz także:

Dyskryminujące przedsiębiorców zasady sprzedaży drewna

Przejrzyste kary za łamanie zasad konkurencji