Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że Mennica Polska będąc jedynym dystrybutorem biletów komunikacji miejskiej we Wrocławiu dyskryminowała sprzedawców detalicznych. Na spółkę została nałożona kara finansowa w wysokości blisko 160 tys. zł.

Mennica Polska jest jedynym dystrybutorem biletów komunikacji miejskiej na obszarze Wrocławia. Wątpliwości Urzędu wzbudziły postanowienia w umowach zawieranych z detalicznymi sprzedawcami biletów. Postępowanie przeciwko Mennicy Polskiej zostało wszczęte w lutym 2012 r.

Prezes UOKiK zakwestionowała postanowienia dotyczące przede wszystkim nierównej odpowiedzialności za niewłaściwe wykonanie umowy. Jedno z nich mówi o sankcji za opóźnienie w płatności. W takim przypadku Mennica Polska zastrzega sobie prawo do zablokowania terminala do sprzedaży biletów bez wcześniejszego ostrzeżenia, a w przypadku trzykrotnego spóźnienia i blokady do rozwiązania umowy w trybie natychmiastowym.

Zobacz: UOKiK sprawdzi czy ceny sprzętu sportowego były ustalane zgodnie z prawem

Kary są również przewidziane w przypadku ujawnienia przez detalistów poufnych informacji dotyczących umowy z Mennicą Polską. Są one ustalone w stałej wysokości 10 tys. zł. i płatne w ciągu trzech dni od otrzymania wezwania. UOKiK nie kwestionuje konieczności ochrony przed ujawnieniem poufnych informacji, jednak zgodnie z zasadą równości stron kontraktu, kary powinny być przewidziane dla obu stron. Ponadto sankcja powinna być adekwatna do stopnia przewinienia, a nie arbitralnie ustalona w stałej wysokości.

Zobacz: UOKiK: Canal+ i ITI stworzą wspólną platformę satelitarną

UOKiK zakwestionował również zbyt krótki czas na zapłatę kary.

W trakcie postępowania spółka dobrowolnie zobowiązała się do zmiany trzech innych postanowień, które dyskryminowały jej kontrahentów.

PS/źródło:UOKiK

Zobacz także:

Zgoda UOKiK na przejęcie Onet.pl

Pekao SA ukarane za stosowanie nielegalnych praktyk