Klient Tesco wniósł skargę na sieć handlową, gdyż w materiałach reklamowych podane zostały nieprawdziwe informacje dotyczące sprzedawanego sprzętu. Sąd apelacyjny uznał że takie działania godzą w zbiorowy interes konsumentów.

Sąd apelacyjny w Warszawie odroczył apelację Tesco, uznając że akcja promocyjna nie była jednorazowym działaniem. Akcja promocyjna spółki Tesco wprowadzając klientów w błąd jednocześnie godziła w zbiorowe interesy konsumentów.

Przypomnijmy stan faktyczny sprawy: na skutek skargi jednego z klientów supermarketu Tesco w sprawie błędnych informacji podanych w materiałach reklamowych Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta przeprowadził postępowanie w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów przeciwko Tesco Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie.

Mylne informacje o produkcie

Zgodnie z treścią gazetki reklamowej - otrzymanej przez konsumenta - w sprzedaży

promocyjnej miała być dostępna kamera ,która według oferty wyposażona była w kolorowy wizjer. W sklepach natomiast - jako model promocyjny - sprzedawana była kamera posiadająca wizjer czarno – biały, tj. zdaniem konsumenta kamera o niższej klasie niż

zamieszczona w gazetce promocyjnej.

Organ antymonopolowy uznał iż taka praktyka narusza zbiorowy interes konsumentów wskazany w art. 23 a ust. 2 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

Wśród zarzutów pojawił się fakt iż sieć handlowa uniemożliwiała przetestowanie kamery w sklepie i weryfikacje informacji podanej w reklamie przed zakupem towaru, a jedynie już po uiszczeniu opłaty za towar, za kasami. Towar nie posiadał ponadto instrukcji obsługi w języku polskim, także personel zatrudniony na tym dziale nie był kompetentny aby udzielić informacji o reklamowanym sprzęcie.

Niecelowe działanie Tesco

Z postawionymi przez organ antymonopolowy zarzutami Tesco nie zgodziło się i zgłosiło sprawę do Sądu Okręgowego-Wydziału Ochrony Praw Konsumenta i Konkurencji.

Powód twierdził iż wprowadzenie w błąd konsumentów nie było celowym działaniem, gdyż zawinione było przez producenta kamer, a tym samym nie było bezprawne.

SO nie przychylił się do argumentów strony powodowej i odrzucił powództwo w całości. Sąd uznał, że praktyka związana z rozpowszechnianiem wprowadzającej w błąd reklamy narusza zbiorowy interes konsumentów. Spełnione zostały dwie przesłanki naruszenia: bezprawność czynu, oraz godzenie bezprawnym czynem w zbiorowy interes konsumentów.

Spółka Tesco wniosła apelację na powyższą decyzję sądu.

Jednorazowa akcja promocyjna ?

Pełnomocnik powoda złożył wniosek o uchylenie wyroku sądu I instancji, oraz uchylenie decyzji Prezesa UOKiK. Zdaniem strony skarżącej nie ma mowy o praktyce naruszenia zbiorowego interesu konsumentów, gdyż była to akcja reklamowa przeprowadzona jednorazowo.

W odpowiedzi pełnomocnik strony pozwanej stwierdził iż ze strony Tesco działanie promujące nowy sprzęt cyfrowy miało charakter czasowy. Ponadto w tej sytuacji mamy do czynienia z renomowanym sprzedawcą i producentem, więc tym bardziej zasady rzetelnego przedstawiania informacji o artykułach powinny być zachowane.

Konsument pozbawiony był weryfikacji sprzętu w sklepie co dodatkowo obciąża powoda.

SA nie przychylił się do żądań spółki Tesco , uznając jej działania za bezprawne. Tym samym odrzucił apelację.

Sygn. Akt VI A Ca 656/08

Anna Sergiej