Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta nałożył karę w wysokości ponad 290 tys. złotych na łódzkie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne za stosowanie praktyk ograniczających konkurencję.

Postępowanie antymonopolowe przeciwko łódzkiemu MPK zostało wszczęte w październiku 2008 roku. W jego trakcie Prezes UOKiK sprawdzała, czy spółka z Łodzi nie nadużywa pozycji dominującej na lokalnym rynku zarządzania przystankami autobusowymi. Wątpliwości Urzędu wzbudziły opłaty jakie pobiera spółka od przewoźników korzystających z przystanków.

Zgodnie z prawem istniej zakaz pobierania opłat za korzystanie z przystanków autobusowych.

Wyjątkiem jest zobowiązanie przewoźników do uprzątania przystanków, jak również do ponoszenia kosztów zamieszczania informacji o obowiązujących rozkładach jazdy, lub ich zmianach.

Łódzkie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne nakładało również na przedsiębiorców opłaty związane z zakupem, konserwacją, oraz naprawa elementów wyposażenia. Opłaty pobierane za takie usługi są niezgodne z prawem.

W związku z tym Prezes UOKiK uznała, że MPK nadużyło swojej pozycji dominującej narzucając przewoźnikom nieuczciwe opłaty za korzystanie z przystanków i nakazała zmianę praktyki. Na przedsiębiorcę zostałą nałożona sankcja finansowa w wysokości ponad 290 tys. zł.

Decyzja nie jest ostateczna. Przedsiębiorcy przysługuje prawo odwołania się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK/AS

Zobacz także:

Kolejne posiedzenie rządu 8 września 2009Sieć Carrefour została ukarana