Trybunał Konstytucyjny orzekł, że pozbawienie samorządu terytorialnego prawa do udziału w postępowaniu przed Komisją Regulacyjną jest zgodne z konstytucją. Ponadto Trybunał umorzył postępowanie dotyczące badania konstytucyjności przepisów ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego z uwagi na utratę mocy obowiązującej przez te regulacje.

Trybunał orzekł, że art. 33 ust. 5 w związku z art. 33 ust. 2 zdanie trzecie ustawy z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do gmin wyznaniowych żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej rozumiany w ten sposób, że nie wyłącza innych niż odwołanie środków prawnych od orzeczenia Komisji Regulacyjnej jest zgodny z konstytucją. Ponadto Trybunał umorzył postępowanie dotyczące badania konstytucyjności przepisów ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego z uwagi na utratę mocy obowiązującej przez te regulacje.

Zobacz: TK: Wysokość opłaty egzekucyjnej zależy od nakładu pracy komornika

Trybunał Konstytucyjny uznał, że orzeczenie zespołu orzekającego w ramach Komisji Regulacyjnej stanowi rozstrzygnięcie sprawy spornej między uczestnikami postępowania regulacyjnego. W ocenie TK orzeczenie zespołu posiada cechę jednostronnego władczego rozstrzygnięcia w sferze praw majątkowych gminy wyznaniowej i jednostki samorządu terytorialnego zobowiązanej do zwrotnego wydania, co w konsekwencji oznacza wykonywanie określonych kompetencji z zakresu władztwa administracyjnego.

Jak podkreślił Trybunał, skoro wydawanie orzeczeń przez zespół orzekający Komisji Regulacyjnej stanowi przejaw szeroko pojętej działalności administracji publicznej, to do działalności Komisji mają zastosowanie ogólne regulacje prawa administracyjnego. W szczególności, pod pojęciem "odwołania" użytego w treści kwestionowanego przez Rzecznika Praw Obywatelskich art. 33 ust. 5 ustawy o stosunku Państwa do Gmin Wyznaniowych Żydowskich należy rozumieć zwykły środek odwoławczy w toku procedury administracyjnej- zaznaczył.

Zobacz: TK: Przepisy specustawy nie obowiązują po EURO 2012

Brzmienie art. 33 ust. 5 ustawy o stosunku Państwa do Gmin Wyznaniowych Żydowskich, wedle którego "od orzeczenia składu orzekającego Komisji Regulacyjnej nie służy odwołanie", oznacza, że postępowanie regulacyjne jest jednoinstancyjne. Jednak jak podkreśla Trybunał, nie wyklucza ono przysługiwania innych środków prawnych. Dotyczy to nie tylko nadzwyczajnych środków zaskarżenia od orzeczenia Komisji w toku postępowania administracyjnego.

Art. 33 ust. 5 ustawy o stosunku Państwa do Gmin Wyznaniowych Żydowskich, nie zawiera treści przypisywanej mu przez wnioskodawcę i nie zamyka drogi sądowej w sprawie kontroli zgodności z prawem orzeczenia składu orzekającego Komisji Regulacyjnej - zaznaczył Trybunał.

PS/źródło:TK

Zobacz także:

TK: Zasady zwrotu opłaty od skargi na postanowienie referendarza niekonstytucyjne