NSA rozpoznał skargę kasacyjną HFPC w przedmiocie odmowy udostępnienia przez Komendanta Głównego Policji informacji publicznej dotyczącej stosowania GPS w ramach kontroli operacyjnej. Sąd orzekł o uchyleniu wyroku i skierowaniu sprawy do ponownego rozpoznania.

Zdaniem NSA w zakresie kontroli decyzji odmawiających dostępu do informacji publicznych istnieją normatywne podstawy do objęcia nią także materialnoprawnych podstaw decydujących o przyznaniu klauzuli niejawności, umożliwiające kontrolę materialnych przesłanek utajniania informacji.

Zobacz: Ile mogą służby?

NSA wskazał, iż na podstawie art. 9 ustawy z dnia 1996 r. o niektórych uprawnieniach pracowników urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych, minister właściwy do spraw wewnętrznych może zezwalać pracownikom, policjantom, strażakom, funkcjonariuszom Straży Granicznej lub funkcjonariuszom Biura Ochrony Rządu na udzielenie wiadomości stanowiącej informację niejawną określonej osobie lub instytucji. Natomiast orzekający w tej sprawie NSA nie jest instytucją w rozumieniu tego przepisu. Z tego względu decyzja Komendanta Głównego Policji wydana została bezpodstawnie.

Zobacz: NSA nie może się pomylić

NSA odwołał się także konstytucyjnej zasady równowagi władz. Zgodnie z art. 10 Konstytucji RP, żadna władza nie może zyskać przewagi i uzurpować sobie prawa do decyzji, które znajdują się w zakresie kompetencji innych władz. Sąd jest organem, który ma obowiązek kontrolowania poczynań władzy wykonawczej.

Kierując sprawę do ponownego rozpoznania NSA wskazał, że Wojewódzki Sąd Administracyjny powinien wydać postanowienie zobowiązujące Komendanta Głównego Policji do nadesłania zarządzenia.

PS/źródło:HFPC

Zobacz także:

Prokurator wykorzysta materiały z podsłuchu w innym procesie

WSA: Statystyki dotyczące kontroli operacyjnej nie są tajne