Zasady wykonywania budżetów sądów w związku z planem finansowym na 2011 r., plany działalności Ministra Sprawiedliwości na najbliższy rok dla działu administracji rządowej „Sprawiedliwość” oraz model zarządzania finansami w sądach powszechnych były tematem konferencji z udziałem Ministra Sprawiedliwości Krzysztofa Kwiatkowskiego oraz prezesów i dyrektorów sądów apelacyjnych i okręgowych oraz kierowników finansowych sądów rejonowych.

Minister Sprawiedliwości zaznaczył, że zarówno przed nim jako urzędującym Ministrem Sprawiedliwości, jak też przez dyrektorami i kierownikami finansowymi sądów staje wyzwanie wykonania budżetu sądownictwa w sposób najbardziej przyjazny i skuteczny z punktu widzenia konieczności realizacji podstawowego celu działania sądownictwa, tj. rozstrzygania spraw w rozsądnych terminach, w aspekcie zapewnienia obywatelom i podmiotom gospodarczym efektywnego mechanizmu rozwiązywania sporów oraz ochrony prawnej.
Jak zaznaczył Minister Sprawiedliwości warunkiem osiągnięcia tego celu jest odejście od rozwiązań ekstensywnych na rzecz działań nowatorskich, wywodzących się z technik zarządzania stosowanych w sektorze prywatnym, aczkolwiek coraz częściej i z powodzeniem wykorzystywanych w organizacjach publicznych. Już dziś nie są one obce części sądów rejonowych i okręgowych, w szczególności tych, które aktualnie uczestniczą w „Programie pilotażu rozwiązań modernizacyjnych w zakresie zarządzania kadrami”.
Minister zaznaczył także, że podejmowane obecnie działania modernizacyjne dotyczą różnych aspektów funkcjonowania sądów, z których zasadniczą jest szeroko pojęta sfera organizacji pracy oraz zarządzania zasobami ludzkimi.
Przypomnijmy, że wysoki poziom zatrudnienia (blisko 50 tys. etatów) jak i rozpiętość struktury organizacyjnej (377 jednostek organizacyjnych) czynią z polskiego sądownictwa jedną z najbardziej rozbudowanych struktur nie tylko w Europie, ale i na świecie.
W ostatnim czasie Minister Sprawiedliwości podjął w tym zakresie szereg działań. Zdiagnozowane zostały zasadnicze czynniki koniecznego rozwoju, zarówno w samej organizacji wymiaru sprawiedliwości, jak i poza nią. Opracowano założenia szczegółowych operacjonalizacji osiągnięcia zakładanych celów, z których część jest aktualnie wdrażana. Dotyczą one zarówno sfery legislacyjnej jak i organizacyjnej, w tym przy szerokim wykorzystaniu technologii informatycznych zarówno w zakresie funkcjonowania procesów orzeczniczych, jak i działania niezwiązane bezpośrednio z tą sferą działów administracji sądowej. Nierzadko są one współfinansowane ze środków pomocowych Unii Europejskiej. Wartość wszystkich projektów współfinansowanych w taki sposób przekracza aktualnie 400 milionów złotych.
Do przedsięwzięć modernizacyjnych należy także skierowany do Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw, który zakłada, że jednym z podstawowych sposobów podniesienia zdolności instytucjonalnej sądownictwa będzie usprawnienie zarządzania sądami poprzez wdrożenie modelu menadżerskiego skorelowanego z modyfikacją zasad sprawowania nadzoru nad działalnością administracyjną sądów powszechnych.

PS/źródło:MS

Zobacz także:

Sprawa niepowołanych sędziów po raz kolejny przedmiotem interwencji HFPC

Marketing usług prawniczych