Określenie w akcie wykonawczym do ustawy skutku niezłożenia w terminie korekty wniosku w postaci utraty przez gminę prawa do rekompensaty utraconych dochodów w pełnej wysokości stanowi przekroczenie granic upoważnienia ustawowego.

W dniu 31 maja 2010 roku Trybunał Konstytucyjny rozpoznał wniosek Rady Miejskiej Wodzisławia Śląskiego dotyczący zasad korekty wniosku w sprawie kwot rekompensujących utracone dochody z tytułu zwolnień dla prowadzących zakłady pracy chronionej.

Trybunał Konstytucyjny orzekł, że:
- § 5 ust. 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 sierpnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad obliczania i trybu przekazywania gminom dotacji celowej ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych jest zgodny z art. 47 ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych i z art. 92 ust. 1 konstytucji.
- § 5 ust. 4 rozporządzenia powołanego w punkcie 1 jest niezgodny z art. 47 ust. 7 ustawy powyższej ustawy, a przez to jest niezgodny z art. 92 ust. 1 konstytucji.

W pozostałym zakresie Trybunał umorzył postępowanie ze względu na zbędność wydania wyroku.

Rozprawie przewodniczył sędzia TK Wojciech Hermeliński, a sprawozdawcą był sędzia TK Marek Kotlinowski.

Wyrok jest ostateczny, a jego sentencja podlega ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.

TK/AS