Bang & Olufsen nie może zarejestrować kształtu jednego ze swych głośników jako wspólnotowego znaku towarowego, gdyż znak towarowy składa się wyłącznie z kształtu tego głośnika, który zwiększa znacznie wartość towaru - orzekł Sąd Unii Europejskiej.

Rozporządzenie w sprawie wspólnotowego znaku towarowego przewiduje, że odmawia się rejestracji znaku towarowego z określonych wyraźnie przewidzianych powodów. Nie rejestruje się zatem w szczególności znaków towarowych pozbawionych charakteru odróżniającego oraz oznaczeń składających się wyłącznie z kształtu zwiększającego znacznie wartość towaru.

Stan faktyczny

We wrześniu 2003 r. przedsiębiorstwo duńskie Bang & Olufsen A/S zgłosiło do rejestracji w Urzędzie Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (OHIM) jako wspólnotowy znak towarowy jeden ze swoich głośników. OHIM odrzucił to zgłoszenie na takiej podstawie, że zgłoszony znak towarowy był pozbawiony charakteru odróżniającego.

W grudniu 2005 r. Bang & Olufsen wystąpił do Sądu o stwierdzenie nieważności tej decyzji. Wyrokiem z dnia 10 października 2007 r. Sąd uwzględnił tę skargę dochodząc do wniosku, że OHIM naruszył prawo, kiedy stwierdził, że zgłoszony znak towarowy jest pozbawiony charakteru odróżniającego.

Wyciągając konsekwencje z tego wyroku Sądu OHIM wydał nową decyzję, zgodnie z którą rozpatrzył zgłoszenie do rejestracji tego oznaczenia opierając się na innych bezwzględnych podstawach odmowy rejestracji i orzekł, że oznaczenie to składało się wyłącznie z kształtu zwiększającego znacznie wartość towaru. W konsekwencji OHIM odrzucił to zgłoszenie.

Bang & Olufsen wystąpił zatem ponownie do Sądu o stwierdzenie nieważności tej drugiej decyzji.

Zobacz: Sąd UE: Zając z czekolady nie jest wspólnotowym znakiem towarowym

Wyrok Sądu UE

Sąd UE przypomina, że kształt towaru figuruje pośród oznaczeń, które mogą tworzyć znak towarowy. Nie rejestruje się jednak oznaczeń składających się wyłącznie z kształtu zwiększającego znacznie wartość towaru.

Sąd stwierdza w niniejszej sprawie, że kształt, o którego rejestrację wniesiono jest wyrazem osobliwego wzornictwa. Zdaniem Sądu to wzornictwo jest nieodzownym elementem strategii marki Bang & Olufsen oraz zwiększa wartość rozpatrywanego towaru.

W konsekwencji Sąd orzeka, że OHIM nie popełnił żadnego błędu stwierdzając, iż niezależnie od innych właściwości rozpatrywanego towaru, kształt, o którego rejestrację wniesiono zwiększa znacznie wartość tego towaru.

PS/źródło:curia.pl

Zobacz także:

Sąd UE: Godło ZSRR nie może zostać zarejestrowane jako wspólnotowy znak towarowy

Sąd UE obniżył grzywny za uczestnictwo w kartelach