W dniu 18 sierpnia 2011 roku Prezydent Bronisław Komorowski podpisał ustawę o Kontroli w administracji rządowej, której celem jest jednolite uregulowanie zasad i trybu przeprowadzania kontroli działalności organów administracji rządowej, urzędów obsługujących lub stanowiących aparat pomocniczy tych organów oraz jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez te organy, a także określenie organów właściwych w sprawach kontroli.

Dokonana przez projektodawcę analiza aktów prawnych określających zasady i tryb kontroli prowadzonych przez komórki kontrolne poszczególnych ministerstw wykazała, że dotychczasowy sposób uregulowania tej materii nie zapewniał skuteczności kontroli ani zachowania jej standardów.

Dotychczas występowała niejednolita forma przepisów regulujących proces kontrolny. Stwierdzono, że rządowe służby kontrolne stosują ponad 160 procedur określonych w różnych aktach wykonawczych. Zdarzały się sytuacje, że służby jednego ministerstwa były zobowiązane do stosowania różnych procedur w zależności od rodzaju kontrolowanej jednostki a nie jej podporządkowania.

Zobacz: Urzędnik zapłaci za swój błąd

Przedstawiana do podpisu ustawa wprowadza jednolity model kontrolowania działalności organów administracji rządowej, co spowoduje, że jednostki kontrolowane dotychczas przez różne podmioty poddawane będą jednakowym obowiązkom i dysponować będą jednakowymi uprawnieniami.

Ustawa poza wprowadzeniem jednolitej procedury kontrolnej w administracji rządowej nowelizuje dziewiętnaście ustaw głównie poprzez odesłanie w zakresie kontroli jednostek usytuowanych w strukturze rządowej do postanowień ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej.

Zobacz: Wyrok ETS w sprawie skreślenia z listy adwokatów urzędnika



Istotna zmiana dotyczy ustawy z dnia 27 sierpnia 2007 r. o finansach publicznych (art. 70 ustawy). Zgodnie z wprowadzaną regulacją w umowie o udzieleniu dotacji celowej przez dysponenta części budżetowej będzie można zawrzeć klauzulę, zgodnie z którą kontrola wykonania zadania przez dotowaną jednostkę będzie mogła być wykonywana w trybie określonym w przepisach o kontroli w administracji rządowej.

Konsekwencją wprowadzenia jednolitego systemu kontroli organów administracji rządowej jest uchylenie przepisów regulujących dotychczas kontrole szczególne przeprowadzane m.in. przez wojewodę lub Kancelarię Prezesa Rady Ministrów.

Walorem ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. jest fakt, iż w swej treści nie zawiera żadnego upoważnienia do wydania aktu wykonawczego, zatem jest aktem, który w sposób jednoznaczny określa obowiązki i uprawnienia jednostek kontrolujących i jednostek kontrolowanych.

PS/źródło:KPRP

Zobacz także:

TK: Nieadekwatny wzorzec kontroli wolności działalności gospodarczej

Kontrola NIK- zakres i ramy prawne