Lewiatan zdecydował się na skierowanie do Trybunału Konstytucyjnego wniosku ozbadanie zgodności z Konstytucją oraz prawem unijnym niektórych artykułów ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.

Konfederacja kwestionuje zapisy, które naruszają m.in. zasady: prawidłowej legislacji, zaufania do państwa i ochrony prawidłowej konkurencji.



Lewiatan kwestionuje konstytucyjność dwóch regulacji zawartych w ostatniej nowelizacji ustawy o OFE:
1. Znowelizowanego art. 136 ust. 2a ustawy o funduszach emerytalnych, który pozbawia możliwości pobierania przez PTE opłaty za zarządzanie od aktywów nowo pozyskanych klientów, jak też od aktywów już pozyskanych klientów w sytuacji, gdy wartość funduszu przekroczy limit 45 mld PLN.
2. Znowelizowanego art. 134 ust. 1 w/w ustawy, który istotnie przyspiesza obniżenie górnego limitu opłaty pobieranej przez fundusze emerytalne. W miejsce stopniowego obniżenia wysokości opłat przewidzianej na lata 2004-2014, wprowadzony zostanie od roku 2010 r. (a nie jak wcześniej zakładano od 2014 r.) maksymalny pułap wysokości opłaty do 3,5% kwoty wpłacanych składek.

Zdaniem PKPP Lewiatan każda z przywołanych regulacji narusza:



1. Zasadę zaufania obywatela do państwa i stanowionego przez nie prawa (art. 2 Konstytucji);
2. Zasadę ochrony praw słusznie nabytych, wraz z wynikająca z niej zasadą ochrony interesów w toku (art. 2 Konstytucji);
3. Zasadę prawidłowej legislacji (art. 2 Konstytucji);
4. Zasadę społecznej gospodarki rynkowej opartej na wolności działalności gospodarczej, własności prywatnej oraz solidarności, dialogu i współpracy partnerów społecznych (art. 20 Konstytucji);
5. Zasadę proporcjonalności (art. 31 ust. 3 Konstytucji);
6. Zasadę równości (art. 32 ust. 1 i 2 Konstytucji);
7. Zasadę swobody przedsiębiorczości (art.43 TWE);
8. Zasadę swobody przepływu kapitału (art. 56 ust. 1 TWE);
9. Zakaz antykonkurencyjnej pomocy państwa (art. 87 TWE);
10. Zasadę ochrony prawidłowej konkurencji (art. 3 ust. 1 lit. g TWE w zw. z art. 2 TWE w zw. art. 4 ust. 1 TWE w zw. art. 98 TWE).

Ww. ustawa przyspiesza obniżenie górnego limitu opłaty pobieranej przez fundusze emerytalne. W miejsce stopniowego obniżenia wysokości opłat przewidzianej na lata 2004-2014, wprowadzony zostanie od roku 2010 r. (a nie jak wcześniej zakładano od 2014 r.) maksymalny pułap wysokości opłaty do 3,5% kwoty wpłacanych składek. Ustawa w porównaniu do poprzedniej regulacji, zmniejsza możliwości pokrywania przez fundusze emerytalne kosztów zarządzania i nie zapewnia PTE dostatecznie długiego czasu, by dostosować działalność do generalnych zmian w sposobie finansowania.

Ustawa nie spowoduje zwiększenia konkurencyjności na rynku OFE, ponieważ w sytuacji, gdy aktywa netto funduszu emerytalnego przekroczą pułap 45 mld zł pozyskiwanie nowych klientów przez PTE nie będzie miało ekonomicznego uzasadnienia.












PKPP Lewiatan/AS

Zobacz także:

Odpowiedzialność na rynku kapitałowym

IV Forum uznawania orzeczeń sądowych