W związku ze Światowym Dniem Konsumenta, który obchodzony jest 15 marca 2010 roku pod adresem www.icpen.org, ruszyła nowa odsłona strony internetowej Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów (ICPEN – Internationial Cooperation and Enforcement Network).

Strona Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów (ICPEN – Internationial Cooperation and Enforcement Network) odświeżono nie tylko wygląd strony, ale także wzbogacono ją o nowe funkcjonalności, które pomogą konsumentom szybko i bez problemów dotrzeć do interesujących informacji.

ICPEN jest organizacją składającą się z organów ochrony konsumentów z 36 państw na świecie. Celem Sieci jest wymiana informacji na temat praktyk rynkowych o wymiarze transgranicznym, które mogą mieć negatywny wpływ na interesy konsumentów, a także promowanie współpracy pomiędzy urzędami odpowiedzialnymi za wdrażanie przepisów konsumenckich.

Aby ułatwić korzystanie z nowej strony, podzielono ją na trzy części dostosowane do potrzeb konsumentów, a także ekspertów w dziedzinie ochrony konsumentów oraz członków Sieci. Pod adresem www.icpen.org konsumenci znajdą kompleksowe informacje o tym, gdzie szukać pomocy w sytuacji, gdy łamane są ich prawa, jak rozwiązywać spory o charakterze transgranicznym (m.in. za pośrednictwem strony www.econsumer.gov), a także jak bezpiecznie robić zakupy w Internecie i uniknąć licznych pułapek zastawianych na konsumentów w sieci. Na stronie znajdą również bazę projektów edukacyjnych zawierającą przykłady projektów realizowanych przez różnie kraje, odnoszących się do kwestii podnoszenia świadomości konsumentów w istotnych dla nich kwestiach (np. projekt Belgii na temat reklamy wprowadzającej w błąd i różnych zagrożeniach związanych z transakcjami online).

Dla ekspertów zajmujących się ochroną konsumentów strona będzie źródłem informacji o inicjatywach ICPEN, takich jak Międzynarodowy Dzień Przeszukiwania Internetu (Internet Sweep Day) czy Miesiąc Zapobiegania Oszustwom (Fraud Prevention Month), a także o różnych forach współpracy w dziedzinie ochrony konsumentów na świecie. Dowiedzą się tam także, jak zostać członkiem Sieci oraz przyłączyć się do jej działań. W bibliotece natomiast znajdą liczne dokumenty z zakresu ochrony konsumentów, zarówno opracowania ICPEN, jak i akty prawne poszczególnych państw.

Dla członków ICPEN strona będzie doskonałym narzędziem do prowadzenia dyskusji na forach poszczególnych grup roboczych, a także zapewni dostęp do najnowszych informacji oraz szerokiej bazy kontaktów ekspertów z krajów członkowskich oraz partnerskich.

W dniu 15 marca, począwszy od 1983 roku, obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta. Tego dnia w 1962 roku John F. Kennedy, prezydent USA, sformułowałcztery podstawowe prawa konsumentów (do informacji, wyboru, do bezpieczeństwa i do reprezentacji). Warto pamiętać, że w Polsce pomoc konsumentom w sporze z przedsiębiorcami oferują rzecznicy konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są również przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod numerem telefonu 0 800 800 008.

UOKiK/AS