Prezes UOKiK złożyła do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pozew o wpisanie do rejestru klauzul niedozwolonych pięciu postanowień znajdujących się w umowach dożywocia oferowanych przez Fundusz Hipoteczny DOM. Jeżeli sąd podzieli stanowisko UOKiK, stosowanie tych klauzul będzie zabronione.

Urząd zakwestionował m.in. postanowienie zgodnie, z którym Fundusz Hipoteczny DOM może bezwarunkowo zażądać od konsumenta zrzeczenia się prawa do użytkowania lokalu w zamian za odpowiednie wynagrodzenie. Tymczasem prawo nie przewiduje takiej możliwości.

Zgodnie z inną zakwestionowaną przez Prezes UOKiK klauzulą konsument za odstąpienie od przedwstępnej umowy obciążany jest karą w wysokości 3 tys. zł, podczas gdy spółka może zrezygnować bez konsekwencji finansowych. Zdaniem UOKiK postanowienia, które wyłącznie na konsumenta nakładają obowiązek zapłaty ustalonej sumy na wypadek rezygnacji z umowy są niedozwolone.

W opinii Urzędu spółka stosuje postanowienia rażąco naruszające prawa konsumentów - dlatego został skierowany pozew do sądu.

Zobacz: UOKiK pozywa do sądu operatorów sieci komórkowych

Prezes UOKiK wszczęła także postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów przez Fundusz Hipoteczny DOM. Urząd zarzuca przedsiębiorcy, że wprowadził konsumentów w błąd. W latach 2009-2010 w urzędach pocztowych, klubach seniora oraz siedzibach Polskich Związków Emerytów, Rencistów i Inwalidów pojawiały się plakaty, które sprawiały wrażenie urzędowego komunikatu informującego o rencie hipotecznej przysługującej osobom urodzonym przed 31 grudnia 1944 roku.

Zobacz: UOKiK zakwestionował klauzule umowne stosowane przez deweloperów

Tymczasem w rzeczywistości plakaty były reklamą jednego z produktów oferowanych przez Fundusz Hipoteczny DOM. W toku postępowania Urząd zbada, czy doszło do niezgodnego z prawem wprowadzania konsumentów w błąd.

Fundusz zaznacza jednak, iż od momentu otrzymania pierwszych sygnałów, iż plakat mógłby być odbierany w ten sposób, jego emisja została zaprzestana.

Ponadto Fundusz informuje, że prowadzi rozmowy wyjaśniające z UOKiK od początku 2011 roku, zaś zakwestionowanie przez UOKiK zapisów pojawiających się w umowach proponowanych konsumentom nie jest jednoznaczne z uznaniem Funduszu Hipotecznego DOM winnym celowego wprowadzania klientów w błąd.

Podnosi także, że nieprawdziwe jest określenie, że kwestionowane zapisy pojawiają się we wzorcach umów, gdyż Fundusz Hipoteczny DOM takowych nie stosuje – wszystkie umowy są propozycjami dla konsumenta, są indywidualnie konsultowane i negocjowane.

PS/źródło:UOKiK

Zobacz także:

UOKiK: Możliwości dochodzenia roszczeń nie uzależnia się od spisania protokołu szkody

UOKiK: Reklama nie może wprowadzać konsumentów w błąd