Polskie Stowarzyszenie Prawników Przedsiębiorstw (PSPP) prezentuje swoje stanowisko wobec projektowanych przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zmian do „Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów”.

Głównym celem zmian proponowanych do Ustawy z 16 lutego 2007 roku jest wzmocnienie gwarancji praw przedsiębiorcy podczas prowadzonych przez UOKiK postępowań, a także uproszczenie i skrócenie obecnych procedur.

PSPP ocenia je pozytywnie, zgłaszając jednocześnie szereg daleko idących poprawek do ustawy w zakresie realizacji powyższych celów. „Nasze stanowisko podyktowane jest doświadczeniem członków stowarzyszenia, a główną intencją wyeliminowanie zapisów, prowadzących do nadmiernej dowolności interpretacyjnej i decyzyjnej oraz stawiających przedsiębiorców w nadmiernie niekorzystnym położeniu, wynikającym z dwuznaczności lub braku precyzji niektórych postanowień” - mówi Waldemar Koper, prezes PSPP.

Zobacz: Ocena propozycji zmian w prawie antymonopolowym

W toku prowadzonych konsultacji Stowarzyszenie przedłożyło nie tylko swoją akceptację dla kierunku zmian, ale także szereg zastrzeżeń wobec niektórych projektów lub istniejących już regulacji. Postulaty PSPP znalazły w kilku przypadkach uznanie UOKiK. Prezes UOKiK odniósł się pozytywnie m.in. do zgłaszanej przez PSPP potrzeby doprecyzowania kryteriów rozróżnienia transakcji „prostych” i „skomplikowanych” w kontekście planowanego wprowadzenia dwuetapowych postępowań z zakresu kontroli koncentracji. Ponadto uwzględniając uwagę PSPP, Urząd planuje wprowadzić do Ustawy katalog kryteriów, pozwalających na odróżnienie koncentracji wieloetapowej od sekwencji niezależnych transakcji. UOKiK zamierza także uwzględnić postulowaną przez Stowarzyszenie obligatoryjność wystąpienia przez Prezesa UOKiK z zastrzeżeniami co do planowanej transakcji w każdym przypadku, w którym już na etapie wstępnej jej oceny wzbudza ona wątpliwości organu. Co więcej prezes UOKiK przychylił się do propozycji PSPP dotyczącej rozszerzenia zakresu utajniania decyzji warunkowych wydawanych przez Prezesa UOKiK w sprawach dotyczących koncentracji w taki sposób, aby upublicznienie jej treści nie wpływało negatywnie na możliwość efektywnego wykonania nałożonych na przedsiębiorcę zobowiązań.

Zobacz: UOKiK planuje zmiany w prawie konkurencji

PSPP zgłosiło ponadto uwagi do zmian dotyczących niezapowiedzianej kontroli i przeszukania przedsiębiorcy. W tym aspekcie UOKiK uznał za uzasadnione zastrzeżenia PSPP co do planowanego rozszerzenia możliwości rozpoczęcia kontroli podczas nieobecności kontrolowanego poprzez wręczenie upoważnienia „osobie obecnej w miejscu kontroli”. Taka regulacja, zdaniem PSPP, dopuszczałaby możliwość prowadzenia kontroli przez organ po wręczeniu upoważnienia osobie zupełnie przypadkowej. Ponadto PSPP zaproponowało wprowadzenie możliwości zaskarżenia postanowienia Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczącego przeszukania przedsiębiorcy. Intencją jest wzmocnienie ochrony praw przeszukiwanego przedsiębiorcy zgodnie ze standardem określonym w Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności. Zagadnienie to będzie jeszcze rozpatrywane przez prezesa UOKiK.

PSPP zgłosiło też zastrzeżenia do proponowanych przez prezesa UOKiK instytucji środków zaradczych oraz dobrowolnego poddania się karze. W opinii Stowarzyszenia zakres proponowanych regulacji jest nieprecyzyjny, a duża dowolność w stosowaniu tych instytucji przeczy zakładanemu przez UOKiK wzmocnieniu ochrony praw przedsiębiorcy.

Zdaniem PSPP odpowiedzialność antymonopolowa osób fizycznych w kształcie przedstawionym przez Prezesa UOKiK nie jest skutecznym instrumentem odstraszającym, lecz nadmiernie dolegliwym środkiem represji. Z tej przyczyny PSPP postuluje ograniczenie tej odpowiedzialności do najcięższych naruszeń przepisów Ustawy, tj. przede wszystkim niektórych porozumień horyzontalnych.