Ministerstwo Gospodarki przekazało do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych projekt założeń do ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych. Wprowadzenie jednolitych wzorów pism ma usprawnić pracę urzędów, a także ograniczyć uznaniowość administracyjną.

Projekt umożliwi elektronizację ok. 80 procedur administracyjnych określonych w 25 ustawach. Stanowi on pierwszy etap prac w tym zakresie.

Standaryzacja przebiegać będzie dwutorowo. Z jednej strony projekt zakłada wdrożenie w drodze rozporządzenia wzoru pisma, który będzie miał moc powszechnie obowiązującą. Z drugiej zaś zakłada wprowadzenie w przepisach zobowiązania organu do opracowania elektronicznego wzoru pisma, który będzie wykorzystywany w procedurze.

Zobacz: Dziennik Ustaw i Monitor Polski zinformatyzowane

Prawnie wiążące wzory pism zostaną wprowadzone jedynie w przypadku skomplikowanych procedur lub gdy konieczne jest podanie dużej liczby danych we wniosku. Będą one również stosowane w sytuacji, gdy decyzja jest wydawana w procedurze stosowanej przez różne organy administracji oraz gdy wymagana jest duża liczba załączników do wniosku.

Z kolei jednolite w skali kraju elektroniczne wzory pism będą obowiązywały w przypadku formularzy o mniejszym stopniu złożoności, wymagających podania niewielu danych, zazwyczaj składanych bez załączników.

Wzory pism zamieszczone zostaną w Centralnym Repozytorium Danych na platformie ePUAP.

PS/źródło:MG

Zobacz także:

GIODO o ochronie danych w dobie informatyzacji

Informatyzacja wymiaru sprawiedliwości