Zabronienie pilotom liniowym wykonywania ich działalności po ukończeniu 60 lat stanowi dyskryminację ze względu na wiek orzekł Trybunał Sprawiedliwości UE.

Uregulowania międzynarodowe i niemieckie przewidują, że w okresie od 60 do 64 roku życia pilot samolotu może kontynuować swoją działalność jedynie wtedy, gdy jest członkiem załogi składającej się z kilku pilotów, a pozostali piloci mają mniej niż 60 lat. W każdym razie uregulowania te zabraniają pilotom kontynuowania działalności po ukończeniu 65 lat.

Zobacz: ETS o kryterium miejsca wykonywania działalności zawodowej

Stan faktyczny

Układ zbiorowy pracy mający zastosowanie do personelu pokładowego niemieckiego przedsiębiorstwa lotniczego Deutsche Lufthansa – uznany przez prawo niemieckie – zabrania pilotom tego przedsiębiorstwa wykonywania działalności po ukończeniu 60 lat.

R. Prigge, M. Fromm i V. Lambach przez wiele lat byli zatrudnieni przez Deutsche Lufthansa w charakterze pilotów, a następnie kapitanów lotu. Gdy ukończyli 60 lat, ich umowy o pracę ustały automatycznie na podstawie układu zbiorowego pracy. Uważając, że stali się ofiarami dyskryminacji ze względu na wiek, zabronionej na mocy dyrektywy, wystąpili do sądów niemieckich o stwierdzenie, że ich stosunki pracy z Deutsche Lufthansa nie ustały z chwilą ukończenia przez nich 60 lat i o przywrócenie do pracy.

Bundesarbeitsgericht (federalny niemiecki sąd pracy) zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości z pytaniem, czy układ zbiorowy pracy przewidujący w odniesieniu do pilotów liniowych granicę wieku wynoszącą 60 lat w celu zapewnienia bezpieczeństwa lotów jest zgodny z prawem Unii.

Zobacz: ETS w spawie ograniczeń hałasów wywołanych przez ruch lotniczy

Wyrok ETS

Trybunał przypomniał przede wszystkim, że układy zbiorowe pracy, zawierane przez partnerów społecznych, powinny, jak wszystkie porządki prawne państw członkowskich, przestrzegać zasady niedyskryminacji ze względu na wiek, uznanej za ogólną zasadę prawa Unii.

Następnie Trybunał stwierdził, że ograniczenie możliwości wykonywania zawodu przez pilotów do wieku 60 lat ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa pasażerów, mieszkańców obszarów, nad którymi wykonywane są loty, a także bezpieczeństwa i zdrowia samych pilotów i że jest to cel mogący uzasadnić odmienne traktowanie, a także, że takie ograniczenie mogło zostać wprowadzone w układzie zbiorowym pracy.

Trybunał wskazał jednakże, że w uregulowaniach międzynarodowych i niemieckich uznano, iż nie jest konieczne zakazywanie pilotom wykonywania zawodu po osiągnięciu wieku 60 lat, lecz jedynie jego ograniczenie. Trybunał stwierdził więc, że zakaz pilotowania po osiągnięciu tego wieku, zawarty w układzie zbiorowym pracy, nie jest środkiem niezbędnym do ochrony bezpieczeństwa publicznego i zdrowia.

Trybunał orzekł, że wynosząca 60 lat granica wieku, ustalona przez partnerów społecznych dla możliwości pilotowania samolotu liniowego stanowi wymóg nieproporcjonalny w świetle uregulowań międzynarodowego i niemieckiego, które ustaliły tę granicę wieku na 65 lat.

PS/źródło:curia.pl

Zobacz także:

Trybunał Konstytucyjny o prawielotniczym

Nowe prawolotnicze