Klienci sklepów internetowych mogą liczyć na bezpłatne porady prawne i dostęp do informacji w zakresie polityki konsumenckiej. Skargi konsumentów są rozpatrywane rzetelnie i terminowo- wynika z kontroli przeprowadzonej przez urzędników NIK.

Najwyższa Izba Kontroli prawidłowo oceniła pracę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, rzeczników konsumentów i organizacji konsumenckich. Jak wynika z przedstawionych wyników kontroli, w Polsce przestrzegamy standardów ochrony osób kupujących w sieci.

Składając skargę czy zawiadomienie, konsumenci mogą w większości przypadków liczyć na terminowe i profesjonalne rozpatrzenie sprawy. Dostępność rzeczników konsumentów zwiększyła się dzięki możliwości składania wniosków o pomoc prawną przez telefon i e-mail. Dużą popularnością cieszą się także bezpłatne porady prawne- czytamy w raporcie.

Zobacz: NIK: Schroniska dla zwierząt są przepełnione

NIK pozytywnie oceniła także działalność edukacyjną prowadzoną przez UOKiK. Przed mistrzostwami EURO 2012 Urząd zainicjował akcję „Nie daj się oskubać w sieci”, przypominającą klientom o ich prawach, a na swojej stronie internetowej stworzył zakładkę „Pytania i odpowiedzi”, poświęconą najczęstszym problemom konsumentów. Podobną aktywnością na polu kampanii edukacyjnych odznaczyły się również inne instytucje odpowiedzialne za ochronę konsumentów - wskazuje NIK.

Pozytywnej oceny Izby nie obniżyły nieprawidłowości zauważone po stronie kontrolowanych organów. Chodzi głównie o dysfunkcjonalną bazę skarg konsumenckich na stronie UOKiK, z której korzysta zaledwie 21,5 proc. osób w stosunku do pierwotnych założeń. Brakuje także systemu sprawdzającego rzetelność sklepów internetowych. NIK podsuwa jako rozwiązanie program certyfikacji sklepów internetowych w ramach europejskiej organizacji Euro-Label, który zdaniem inspektorów pomógłby klientom w ocenie wiarygodności sklepów internetowych.

DP/źródło: NIK

Zobacz także:

NIK oceniła sytuację niepełnosprawnych na rynku pracy