Enea bezprawnie obciążała odbiorców energii podwójną opłatą abonamentową za styczeń 2008 roku - uznała Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i nakazała zmianę praktyki

W ubiegłym roku, w związku ze zmianami regulacji prawnych, doszło do rozdzielenia spółek energetycznych na dwa przedsiębiorstwa: sprzedające energię oraz dystrybuujące ją. Wysokość ceny energii ustala sprzedawca, natomiast opłaty przesyłowe oraz abonamentowe dystrybutor i jedynie on ma prawo je pobierać. W lutym br. po skardze konsumenta Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie antymonopolowe przeciwko Enei w związku z naliczaniem podwójnej opłaty abonamentowej za energię.

Postępowanie prowadzone przez Urząd wykazało, że w styczniu bieżącego roku klienci zużywający prąd na potrzeby gospodarstw domowych otrzymali rachunki zawierające obciążenie dwoma opłatami abonamentowymi - naliczonymi przez dystrybutora oraz sprzedawcę energii.

Zdaniem Urzędu tego typu działanie stanowi przejaw nadużywania pozycji rynkowej przedsiębiorcy poprzez bezprawne pobieranie abonamentu przez sprzedawcę energii. Praktyka Enei mimo to, że obejmowała jedynie styczeń, w związku z różnymi systemami rozliczeń w chwili wydawania decyzji dotyczyła również klientów, którzy nie otrzymali jeszcze rachunku. Spółka została zobligowana do zaniechania stosowania stwierdzonej praktyki oraz ukarana sankcją finansową w wysokości 160 tys. zł.

Jednocześnie UOKiK przypomina, że w razie pojawienia się jakichkolwiek trudności konsumenci mogą liczyć na pomoc rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych - Federacji Konsumentów, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich.

Ponadto przy Urzędzie Regulacji Energetyki działa Rzecznik Odbiorców Paliw i Energii, który udziela pomocy konsumentom w sporach z przedsiębiorstwami energetycznymi w zakresie niewykonania lub nienależytego wykonania umowy.

UOKiK