Pod względem liczby e-faktur zajmujemy jedno z ostatnich miejsc w Europie - wynika z raportu „E-faktury w Polsce", przygotowanego przez PKPP Lewiatan. Z badań wynika jednak, że spora grupa klientów chciałaby korzystać z rozliczenia w formie elektronicznej. Przeszkodę stanowi jednak brak informacji na temat zasad ich funkcjonowania.

W naszym kraju wystawia się obecnie ok. 1,5 mld faktur rocznie. Zaledwie 8-11 proc. rachunków jest przesyłanych elektronicznie - czytamy w raporcie Lewiatana.

Jednak z badań wynika, że spora grupa klientów chciałaby korzystać z e-faktur. Dostrzegają oni, że elektroniczne rozliczanie to wygoda i oszczędność czasu.

Brak szerokiej informacji na temat zasad funkcjonowania e-faktur powoduje jednak, że duża grupa konsumentów w ogóle nie zdaje sobie sprawy z korzyści jakie niesie takie rozwiązanie - ocenia Lewiatan.

Bardziej zachowawczy są przedsiębiorcy, zwłaszcza właściciele mniejszych firm. Duże przedsiębiorstwa potrafią już z reguły przeliczyć to rozwiązanie na oszczędność czasu i pieniędzy, mniejsze nie zawsze dostrzegą jego zalety - dodaje.

Chociaż w 2011 roku weszły w życie nowe, uproszczone przepisy, dotyczące stosowania e-faktur i liczba ich użytkowników rośnie, to nie zniknęła jedna z najważniejszych przeszkód ograniczających rozwój tej formy rozliczeń - rozbieżności w interpretacji przepisów prawnych- ocenia Lewiatan.

Wątpliwości wzbudzają m.in. zapisy dotyczące obowiązku zachowania integralności oraz autentyczności faktury oraz sposobów udzielania przez klienta zgody na otrzymywanie e- faktury.

„Klienci dostrzegają wady faktur papierowych.(…) Jednak z badań przeprowadzonych w 2011 r. wynika, że ponad 60 proc. klientów jest otwarta na zmiany i chętnie zamieniłaby tradycyjne faktury na elektroniczne" - mówi Zbigniew Gajewski, z-ca dyrektora generalnego PKPP Lewiatan.

Ponadto przedsiębiorcy często nie tylko nie planują takich zmian w rozliczeniach, ale wręcz nie chcą, by tego typu ułatwienia wprowadzili ich kontrahenci. W badaniach przeprowadzonych już po liberalizacji przepisów dotyczących e-faktury, jedynie 13 proc. ankietowanych chętnie zrezygnowałoby z papierowego obiegu dokumentów.

Przedsiębiorcy tłumaczyli, że spotykają się z oporem kontrahentów oraz brak im wyszkolonego personelu i odpowiednich narzędzi. Najczęściej jednak wskazywali, że za mało wiedzą o nowych przepisach i zasadach działania e-faktur. Dlatego przeszkody natury prawnej i technicznej są dla nich na razie kluczowe. Często nie są także mentalnie przygotowani na tego typu zmianę.

PS/źródło: PKPP Lewiatan

Zobacz także:

Lewiatan: Monopol Poczty Polskiej nie służy rozwojowi rynku

Lewiatan ocenił kompromis w sprawie reformy emerytalnej